Nyinflyttade i huset. Hittade denna på skorstensröret vad kan den tänkas vara till. I mitt tycke ett spjäll. Men så som den sitter går den ej att vrida på. Närbild av en svart rörkoppling på en grå yta med synliga smutsfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett spjällhandtag till rökrör i eldstad som visar tecken på användning, med spjället möjligen i öppet läge.
Skapa konto
Ett rökrör med spjället öppet, synligt genom grovputsad väggöppning och en del av en spis.
Skapa konto
Nu börjar jag begripa lite granna om detta rökrör. Testa att elda lite grann och röken steg så vackert så. Så i mitt tycke är spjället öppet i detta läge? För kan dra ut pinnen men icke ändra läge på det. Visa bilaga 641349 Ett rökrör med spjället öppet, synligt genom grovputsad väggöppning och en del av en spis.
Skapa konto

Det ser ju ut att du kan strypa ner draget om det skulle behövas, det finns ju ett jack för ett halvöppen läge ser det ut som!

Precis. Men eftersom dom kört in "pinnen" i vägg/murstock så går det iaf i min värld inte att ändra spjället.

B
Du får väl ta fram vinkelslipen och kapa bort 1 cm av spjället. De verkar ha putsat efter spjället monterats?

Men behöver det justeras då? Min kamin har ett inbyggt spjäll i kaminen, så jag har inget behov av att strypa på ett externt spjäll efter kaminen.

Stämmer att det finns ett spjäll på kaminen. Bara nyfiken. Så det får stå öppet som det är nu

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.