Hej

Jag skulle vilja ha en tegelvägg som innervägg. Gärna en med rustik look jag antar det inte är ett alternativ att mura upp en riktig vägg av gamla återanvända tegelbitar då det skulle bli väl tungt att ha stående på golvet plus att det bygger ca 10 cm.

Jag tror timell satte upp någon form av tegelillusion i ett av sina program som endast var ca 0,5 cm tjock. Vad var detta och finns det liknande i mer rustik look?
 
Det finns nog i någon kakelbutik, det sätts upp som det och är lika tjocka som vanligt kakel.
 
På Beijer bygg finns dekortegel till det facila priset av 870:- /kvm......inte billigt....:(
 
Smakar det så kostar det,..känt ordsprålk
 
Det finns till betydligt bättre pris på Coop Forum.
På Ekens Golv i Huddinge har jag också sett det.
Det finns några olika varianter på tegel.
 
Tack för tipsen,..vad ligger de på hos coop?
 
hmm...om jag minns rätt var det 395 kr/kartongen men hur många kvm det var kom jag inte ihåg...
 
Skulle inte förvåna mig det minsta om skillnaden inte blir alldeles så stor, COOP brukar tyvärr ha den egenheten att nästan alltid (åtminstone hos oss) sätta upp prisskyltar med pris/kartong ::) istf. per m2, när man sen kollar vad en kartong innehåller så kan det ofta vara 0,6 m2, vilket ju naturligtvis ger ett m2-pris som ser betydligt mindre lockande ut på plakatet ;)

//Christina.
 
Ja, "per/kartong" tricket känner jag igen, tack för tipsen igen iaf får undersök närmare.

Har någon här satt upp dekortegel och isf har några tips när det kommer till bruket (fogningen). Själva sättningen är ju inga problem men att få in bruket emellan kräver en specialmaskin rycktas det, är det så illa, eller finns det någon workaround?
 
Jag har satt upp en del dekortegel.
betalade 430 kr/kvm (för en supersnygg sten, blandade 3 olika sorter, resultatet blev som ett riktigt gammalt tegel) hörnstenarna kostade 23 kr styck!! (använde 160 st till min övervåning) men dom behövs ju bara till utvändiga hörn så det kan ju variera ber. på hur rummet ser ut.
Kan rekomendera att sätta upp det med ardex X7 då det är lättare/bättre att jobba med än traditionellt kakelfix.
att foga kräver ingen specialmaskin (om man inte vill) utan man kan använda en plåt ca 30 cm bred och en slev som är 10mm bred och helt enkelt sleva dit bruket (detta gjorde jag), det är dock kladdigt och kräver tålamod! häll även i vidhäftare i bruket så fäster det lättare.
borsta med murarborste efter hand du fogar.
ett annat tips är att kritslå varannan rad (det syns igenom när du fixar) så det blir rätt och snyggt.

Har du fler frågor och funderingar (kan säkert fixa fram vilket dek.tegel jag använde) -hör av dig.
 
Tack pappskallen för alla praktiska tips. Lät som du fått ett bra pris på stenarna med, var köpte du dem?

Tipset med en plåt verkar mycket bra så slipper man hyra specialmaskiener.

Har du någon möjlighet att posta enbild på slutresultatet? *nyfiken*
 
Butan: du har ett personligt meddelande.
 
Hej rille, vill jättegärna se gillstugan men får inte länken att funka
 
Dom vill inte vara med, iaf inte här,..skumt
 
Hmmm, instämmer, inga bilder syns. Du får nog göra ett nytt försök... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.