511 läst · 3 svar
511 läst
3 svar
Mura pool - lutande tomt
Jag håller på att gräva ur för en yta på 8 × 4 meter. Tanken är att under veckan fylla på med makadam och därefter gjuta en betongplatta, för att så småningom kunna börja mura.
Tomten lutar, och efter att ha mätt upptäckte jag att det kommer att skilja ungefär 50 cm i höjd mellan den ena och den andra kortsidan. Det innebär att vissa delar av muren eller grunden kommer att vara synliga. Det är inget estetiskt problem för mig, men jag undrar om det kan finnas några risker med att vissa delar av konstruktionen inte har intilliggande jord som stöd.
Vad säger ni om det?
Jag undrar också vilka rekommendationer ni har när det gäller mängd och storlek på makadam samt hur tjock plattan bör vara.
Tomten lutar, och efter att ha mätt upptäckte jag att det kommer att skilja ungefär 50 cm i höjd mellan den ena och den andra kortsidan. Det innebär att vissa delar av muren eller grunden kommer att vara synliga. Det är inget estetiskt problem för mig, men jag undrar om det kan finnas några risker med att vissa delar av konstruktionen inte har intilliggande jord som stöd.
Vad säger ni om det?
Jag undrar också vilka rekommendationer ni har när det gäller mängd och storlek på makadam samt hur tjock plattan bör vara.
Jag hade först tänkt mura med solida block, men funderar nu på att gjuta i kärnan för att få en stabilare konstruktion. I och med att en betydande del av väggarna inte kommer ha marktryck utifrån som hjälper till att stabilisera, så med gjuten kärna känns det tryggare. Angående underlaget: makadam 8-16 på 200mm och platta på 150mmK kniv skrev:
Klicka här för att svara