Hej!

Är det någon som vet om man kan mura in en kamin typ, morsö 2140, eller westbo wera eller liknande som en vedspis i köket? tycker det är fint när det är murat och gillar vedspis men vill gärna kunna se elden lite mer än bara en liten glaslucka på vedspisen.
 
  • Gilla
gajga34
  • Laddar…
Mats-S
Har själv en Morsö 2140 och dom enda kraven som finns i manualen på installationen är
Avstånd till brännbart bak/sida (mm): 200 / 400

Så teoretiskt ja, men jag skulle absolut kontakta Morsö med den här frågan. Risken finns ju att du överhettar kaminen så att den går sönder 🤔

Men varför mura in den, den är grymt fin som den är med ekorrarna på sidorna :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Har själv en Morsö 2140 och dom enda kraven som finns i manualen på installationen är
Avstånd till brännbart bak/sida (mm): 200 / 400

Så teoretiskt ja, men jag skulle absolut kontakta Morsö med den här frågan. Risken finns ju att du överhettar kaminen så att den går sönder 🤔

Men varför mura in den, den är grymt fin som den är med ekorrarna på sidorna :)
Ja, absolut, håller med. Men jag vill installera den i ett kök och deg hade varit toppen att få in fler funktioner på samma sida av köket
 
Mats-S
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Ja, absolut, håller med. Men jag vill installera den i ett kök och deg hade varit toppen att få in fler funktioner på samma sida av köket
Kolla med Morsö innan du går vidare, dom kanske har några bra lösningar :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Har själv en Morsö 2140 och dom enda kraven som finns i manualen på installationen är
Avstånd till brännbart bak/sida (mm): 200 / 400

Så teoretiskt ja, men jag skulle absolut kontakta Morsö med den här frågan. Risken finns ju att du överhettar kaminen så att den går sönder 🤔

Men varför mura in den, den är grymt fin som den är med ekorrarna på sidorna :)
Tror också att man får elda försiktigt i en inbyggd järnspis, bara kolla på vedspisar, det är väldigt små möjligheter till att tokelda dessa. Vår lilla tar endast kortved tex. Den är helt inbyggd.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.