Jag har påbörjat ett projekt att mura igen en av våra garageportar för att kunna göra detta till boyta. Det ska även in ett fönster i öppningen. När jag nu har öppnat upp en del och fått bort dörrfoder m.m. så ser jag att blocken (hela huset är lättklinkerblock 590x250x190) som är ovanför garageporten ligger och "vilar" mot själva portkonstruktionen. Jag hade trott att det skulle sitta en murbalk över varje öppning men icke... Har jag nån möjlighet att plocka ut port och dörrkarm på ett säkert sätt utan att äventyra hela konstruktionen? Vill inte att hela huset rasar.
Har tänkt att mura upp med samma dimension block minus utrymme för fönster.
Om det är en träkarm så kan den knappast bära upp ovanvåningen.Ruztan skrev:
Jag har påbörjat ett projekt att mura igen en av våra garageportar för att kunna göra detta till boyta. Det ska även in ett fönster i öppningen. När jag nu har öppnat upp en del och fått bort dörrfoder m.m. så ser jag att blocken (hela huset är lättklinkerblock 590x250x190) som är ovanför garageporten ligger och "vilar" mot själva portkonstruktionen. Jag hade trott att det skulle sitta en murbalk över varje öppning men icke... Har jag nån möjlighet att plocka ut port och dörrkarm på ett säkert sätt utan att äventyra hela konstruktionen? Vill inte att hela huset rasar.
Har du bilder?
Här är lite bilder. Notera min halvpanik efter att ha börjat dra ner lite grejer, två klena reglar får agera stöttepelare under tiden jag får ordning på detta... Notera även skarvarna i blocken på de sista bilderna, som visar på att det inte är en kontinuerlig balk.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Karmen är inte bärande men den verkar hålla lecablocken på plats, vad är det ovanför den raden leca?Ruztan skrev:
Här är lite bilder. Notera min halvpanik efter att ha börjat dra ner lite grejer, två klena reglar får agera stöttepelare under tiden jag får ordning på detta... Notera även skarvarna i blocken på de sista bilderna, som visar på att det inte är en kontinuerlig balk.[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Jag har inte kommit upp högre men har ingen anledning att tro att det är något annat än 2 eller 3 rader leca till. På utsidan är det puts ca 40-50 cm till ovanför den synliga lecaraden. Övervåningen är i trä med panel (sutterränghus). Kan inte redogöra exakt för hur bjälklag eller övergången mellan våningsplanen ser ut. Vi flyttade in för knappt ett år sedan. Huset är från -86.
Det är ett dubbelgarage och den andra porten är identisk med denna så jag tvivlar starkt på att något är bytt sedan -86.
Det känns lite säkrare efter era svar. Jag ska öppna upp mer upptill idag och se hur det ser ut över den synliga leca-raden. Men känns ju iaf som att det finns något annat än karmen som bär upp övervåningen.
Det känns lite säkrare efter era svar. Jag ska öppna upp mer upptill idag och se hur det ser ut över den synliga leca-raden. Men känns ju iaf som att det finns något annat än karmen som bär upp övervåningen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mura igen ovandel av garageport?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta eller mura igen garageport till källare?
Grund & Markarbeten -
Mura igen garageport
Byggmaterial & Byggteknik -
Tjänar man värme på mura igen garageport?
Grund & Markarbeten -
Mura igen garageport, sätta in dörr, öppningen för låg.
Grund & Markarbeten