Medlem
· Norrbotten
· 92 inlägg
Håller på riva väggar och golv på en lagård vi har på tomten. Idag är den byggd i stort sett direkt på marken, så stockarna som lagårn står på är på sina ställen rätt murkna.
Men allt det hade jag tänkt att ta bort och sedan regla nytt golv och vägg. Min initiala tanke var att använda typ massvis med plintar/block som jag pallar upp på. Men skulle man kunna bygga en mur som går längs med ytterväggarna ?
Kallas det en grundmur ? Vart ska man börja ? Finns det någon guide någonstans ? Kan man använda någon typ av lecablock för att slippa använda så mycket bruk och sedan cementera in dem ?
Men allt det hade jag tänkt att ta bort och sedan regla nytt golv och vägg. Min initiala tanke var att använda typ massvis med plintar/block som jag pallar upp på. Men skulle man kunna bygga en mur som går längs med ytterväggarna ?
Kallas det en grundmur ? Vart ska man börja ? Finns det någon guide någonstans ? Kan man använda någon typ av lecablock för att slippa använda så mycket bruk och sedan cementera in dem ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 92 inlägg
Tänkte man kunde mura på tex en bädd av makadam. Men det kanske man inte kan..
Nej det tror jag inte, däremot så kan du ju gjuta på det.
Gräv ur ett dike så långt det går, lägg i ev dränering, makadam och gör en form och gjut i. Går det att komma åt bra så kanske man kan få diket så pass bra att du slipper göra form
Gräv ur ett dike så långt det går, lägg i ev dränering, makadam och gör en form och gjut i. Går det att komma åt bra så kanske man kan få diket så pass bra att du slipper göra form
Medlem
· Norrbotten
· 92 inlägg
Är minimum tjocklek på en "dikesgjutning" 30cm? Vad skulle man använda sig av för gjutningsmaterial?
Kan man använda detta?
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/standardcement-p0101
Dem pratar om k30 och k40. Vilken blandning bör man välja?
Behöver man armering? Hur bör den se ut?
Hur bred bör man göra den och vilken typ av block bör man mura med på den?
Det är denna lagård som ska fixas. 8m bred och 5m av djupet tänkte jag abvönda.
Kan man använda detta?
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/standardcement-p0101
Dem pratar om k30 och k40. Vilken blandning bör man välja?
Behöver man armering? Hur bör den se ut?
Hur bred bör man göra den och vilken typ av block bör man mura med på den?
Det är denna lagård som ska fixas. 8m bred och 5m av djupet tänkte jag abvönda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Eftersom du är i den norra delen så är det viktigt med att grundbalken kommer så djupt som möjligt .
tänker på tjälen , så det inte skjuter upp
Med bra dränering under ska du klara dig , se bara till att det inte blir som ett badkar under , utan att vattnet kan rinna bort . 30 cm bredd är nog ett bra mått för hållfastigheten och den måste armeras för att hålla
Du ska ha något att fästa syllarna i , därav lite bredd på den
En mycket enkel skiss , hoppas du förstår principen , vanlig grovbetong går bra att använda och det blir nog några m3 som går åt
tänker på tjälen , så det inte skjuter upp
Med bra dränering under ska du klara dig , se bara till att det inte blir som ett badkar under , utan att vattnet kan rinna bort . 30 cm bredd är nog ett bra mått för hållfastigheten och den måste armeras för att hålla
Du ska ha något att fästa syllarna i , därav lite bredd på den
En mycket enkel skiss , hoppas du förstår principen , vanlig grovbetong går bra att använda och det blir nog några m3 som går åt