Har markbädd på grannens mark. Det gavs muntligt tillstånd för detta för 20 år sedan och då var det en annan markägare och annan ägare av vårt hus. Hur bör jag agera idag? Vill gärna att nuvarande markägare och vi gör en skriftligt dokumentation på att vi har servitut. Ska naturligtvis prata med grannen. Men vad behöver jag tänka på?
 
Claes Sörmland
Det finns inget servitut eftersom sådana måste upprättas skriftligt och efter vissa formkrav. Men ni har ju helt uppenbart ett pågående icke skrivet avtal om nyttjande av grannens mark för infiltrationen.

Det ni behöver göra är att skriva ett avtalsservitut som följer jordabalkens formkrav för ett sådant där din fastighet ges härskande rätt att nyttja grannens mark för infiltrationen. Detta ska sedan tjänande fastighets ägare, alltså din granne ansöka om hos Lantmäteriet att skriva in i fastighetsregistret.

Vi kan nog reda ut i tråden hur detta servitut exakt ska formuleras för att nå jordabalkens krav och bli gällande. Finns många här som kan detta tänker jag.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nenyvel Nenyvel skrev:
Vill gärna att nuvarande markägare och vi gör en skriftligt dokumentation på att vi har servitut./…/ Men vad behöver jag tänka på?
Som @Claes Sörmland redan konstaterat har du inget servitut, så värt att tänka på är att dina rättigheter idag är svagare än du kanske tror. Med andra ord kan du exempelvis behövs betala grannen för rätten att ha markbädden på dennes mark. Att det ”borde” vara gjort redan är inget som spelar någon roll då de ju inte finns något servitut. Därtill finns det väldigt lite som talar för att du kan tvinga grannen till något, och även om en sådan rätt skulle finnas så vore det en väldigt dyr väg.

Avslutningsvis vill även jag slå ett slag för att låta skriva in ett kommande servitut hos Lantmäteriet. Det gör att det blir lätt att hålla koll på och med automatik gäller även om/när fastigheterna säljs. Vilken som av parterna kan lämna in servitutsavtalet för inskrivning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag skrev nyssens in ett servitut om väg, ifall en mall behövs. Det var enkelt, kostade inte mycket heller.

Det svåra är att komma överens...😌
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nenyvel Nenyvel skrev:
Har markbädd på grannens mark. Det gavs muntligt tillstånd för detta för 20 år sedan och då var det en annan markägare och annan ägare av vårt hus. Hur bör jag agera idag? Vill gärna att nuvarande markägare och vi gör en skriftligt dokumentation på att vi har servitut. Ska naturligtvis prata med grannen. Men vad behöver jag tänka på?
Utöver vad Claes Sörmland och Nötegårdsgubben redan skrivit så skulle jag rekommendera att du funderar på hur stor ersättning du är beredd att ge till grannen för markintrånget.
Det kan vidare vara bra att veta att i det fall ni inte når en överenskommelse kan det eventuellt (beror på omständigheterna i övrigt) vara möjligt att utan stöd av överenskommelse tvångsbilda ett servitut för markbädd över grannens fastighet. I så fall kommer det kosta dig betydligt mycket mer och görs genom en lantmäteriförrättning, men även i ett sådant läge kommer en ersättning utgå till grannen.

Så, även om det är lite krasst, ditt förhandlingsläge är ungefär följande:
Se till att ge din granne en så hög ersättning att denne tycker att intrånget är värt det och skriver på ett avtalsservitut. Om du misslyckas med det kommer du få betala ännu mer till lantmäteriet, till ingen nytta i bästa fall. I värsta fall så kommer Lantmäteriet tycka att du får lösa avloppsfrågan inom din egna fastighet och vips får du anlägga en helt ny markbädd.

Notera också att servitut gäller mellan fastigheter och inte dess tillfälliga ägare. Även om det känns som att du alltså redan har rätt till en markbädd är inte så fallet. Om din nya granne inte vill ha servitutet där eller vill ha en högre ersättnigne tex. är det viktigt att i sammanhanget förstå att din granne inte "tar" något från dig och inte har några som helst "skyldigheter" gentemot dig. Tyvärr är det allt för många avtalssituationer som slutar med tvångsförrättningar hos Lantmäteriet just för att folks känslor kommer emellan och förstör möjligheterna till en rationell ekonomisk förhandling.
 
"Vill gärna att nuvarande markägare och vi gör en skriftligt dokumentation på att vi har servitut"

Ni har inget servitut. Det du kan hoppas på är att din nya granne är så pass snäll att han ger dig tillåtelse/servitut att nyttja hans mark, med eller utan ersättning.

Fatta vad struligt det skulle bli i markaffärer om folk kunde komma farandes med helt odokumenterade överenskommelser och kräva att få använda marken någon har betalat dyra pengar för.
 
När jag ändå väntar på att det skall sluta ösregna kollade jag upp att Lantmäteriet tog 375:- för att skriva in servitutet.
 
Under förutsättning att markägaren vill att ni skriver in ett servitut är det inte krångligt alls.

Vi har också vår markbädd hos grannen, med servitut.

Jag markerade på kartan var den låg, samt i vårt fall även var ledningen korsar grannens infartsväg, samt skrev vad syftet med servitutet var. Kan vara bra att inkludera ordet underhåll i den texten.
Sedan skrev vi under och skickade det till Lantmäteriet. (Tog en vecka eller så innan det var klart.)
 
Nenyvel Nenyvel skrev:
Har markbädd på grannens mark. Det gavs muntligt tillstånd för detta för 20 år sedan och då var det en annan markägare och annan ägare av vårt hus. Hur bör jag agera idag? Vill gärna att nuvarande markägare och vi gör en skriftligt dokumentation på att vi har servitut. Ska naturligtvis prata med grannen. Men vad behöver jag tänka på?
Har nu lekt detektiv och hittat undertecknade dokument på medgivande med underskrift ang markbädd inkl avloppsrör. Förstår att detta inte är avtalsservitut men det är kanske bättre än muntligt avtal. Tack alla för informativa svar 😄
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Det är ganska stor risk att de är att betrakta som nyttjanderätt mellan de förra ägarna. Det gäller tyvärr inte mot nya ägarna, om de inte kände till det vid köpet. Tex om det stod i prospektet eller om det nämndes av förre ägarna.

Men det är en bra ingång för att kunna fixa ett riktigt servitut med nya ägarna (som ni sen skriver in).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Även om det är ett servitut, alltså skrivet mellan fastigheterna och inte personerna, så finns som sagt risk att det inte gäller om inte grannen kände till det när hen köpte sin fastighet.

Det som händer rent rättsligt i så fall är att servitutet förvisso gäller, men bara mot den siste ägaren av grannfastigheten som kände till det. Förenklat sett kan man stämma den personen om man måste betala för att få ett nytt servitut. Men är den personen död exempelvis hjälper ju det föga.

Det kan dock vara så att nuvarande ägare hedrar servitutet även om det skulle fallit i glömska längs vägen. Detta enligt logiken att man blir förevisad ett avtal man inte känner till och ränker ”jaha, har de rätt till det så har de, konstigt att jag inte visste det”.

Men börja med att reda ut om det är ett servitut eller inte. Citera gärna den centrala texten här, men kort sagt, är det skrivet mellan fastigheterna och inte bara personerna så håller det nog som servitut. Formkravet för sådana är rätt låga.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.