Hej,

Jag har anlitat några snickare för att fixa till på övervåningen i början av dec. Vårt avtal byggde på att arbetet skulle färdigställas under 2011 för att jag ska nyttja rotavdraget för 2011 (rotavdrag 2012 hade jag tänkt nyttja till andra renoveringsprojekt).

Entreprenören lovade då att det inte skulle vara några problem, och att arbetet skulle vara klart i mitten av december. Nu är detta arbete inte klart. Har jag rätt till någon kompensation för det här?

Nu verkar du inte lita på dina snickare men följande gäller;
Du kan redan nu faktureras arbetskostnader som betalas före den 31 december och som sedan ska utföras senast den 31 januari 2012. Om du betalar din faktura före årsskiftet så ska ROT-avdraget gälla för 2011.

Inklippt från Skatteverket:
"Om du betalar för arbete i förskott under 2011 krävs det att arbetet är utfört senast den 31 januari 2012 samt att utföraren ansökt om utbetalning senast den 31 januari 2012 för att du ska kunna få preliminär skattereduktion. Skattereduktionen ska tillgodoföras för 2011 eftersom betalningen för det utförda arbetet gjordes 2011. Om arbetet inte har utförts senast i januari 2012 kommer utföraren inte att kunna få någon utbetalning från Skatteverket och du kommer därför inte heller att tillgodoföras någon preliminär skattereduktion.

Tänk bara på att OM snickarna inte är seriösa så kan det vara svårt att få dem att slutföra arbetet om du redan har betalat.
Finns det någon klausul i ert avtal som tar upp ev. vite vid försening? Annars är det nog svårt att få ut någonting ... prata dock med konsumentvägledaren i din kommun.
Nu har ju snickarna någon dag på sig att färdigställa och fakturera så kanske kan du få dem att göra en kraftinsats för att allt ska bli klart innan nyår?

Hej,

Tack för era snabba svar.
Nej, förtroendenivån är inte så hög längre :(

Vi har inte ens skrivit ett avtal mellan varandra, utan jag mottag ett avtal där det stod att arbetet skulle vara klart inom en månad. Men då jag hade synpunkter på detta så framförde jag dem muntligt till entreprenören och sa att arbetet måste vara klart innan nyår annars är jag inte intresserad.

Då fick jag en tydlig utfästelse från hans sida och han sa att arbetet borde vara klart i mitten av december och defi0nitivt innan jul.

Efter vår diskussion inkom han aldrig med något nytt avtal kommit fram och det gamla skrevs aldrig under. Vad gäller i detta fall?

Muntliga avtal gäller likväl som skriftliga, men de kan vara svårt att bevisa vad som sagts.

Ett pragmatiskt sätt att lösa det så att du får ut en del (det mesta) av ROT, är ju att du låter firman delfakturera dig för det arbete som redan är utfört, och så fär du då betala det bums.

OM du kan bevisa att tiden var avtalad så har du rätt till ersättning för faktiska kostnader som uppstår pga. förseningen. Jag är lite osäker på om uteblivet ROT avdrag räknas som en sådan kostnad, iom. att du ju ändå kommer att få avdraget, fast för nästa år.

Ja du har inget skriftligt avtal tydligen, och ert muntliga verkar inte blivit direkt som ni var helt överens. Utan endast att det borde vara klart......... Så förvänta dig inte för mycket, men försök skriv ett avtal angående tiden för färdigställandet och be dem skriva under.

Att fakturan ställs ut 2011 innebär ju inte att du betalar den 2011. Betalar gör du när arbetet är klart.

Robert-san01 skrev:
Att fakturan ställs ut 2011 innebär ju inte att du betalar den 2011. Betalar gör du när arbetet är klart.
Fakturan ska vara betald 2011 när företaget sedan skickar in ansökan om ROT-avdraget, annars hamnar ROT-avdraget på 2012. För TS var det viktigt att få det 2011 då TS skulle göra ytterligare arbeten 2012 och behövde nyttja avdrag även för 2011.

OK, hade missat att han var tvungen att betala under 2011.

Ett klargörande bara: det finns två vittnen till vårt muntliga avtal.

Att arbetet skulle vara klart i år är en viktig del i prissättningen också. Anledningen till att jag valde den hantverkaren har varit att denne har tagit på sig att färdigställa arbetet under 2011.

Annars har jag fått in betydligt billigare offerter och kunde välja en annan hantverkare. Jag var väldigt tydlig med detta.

Förlåt om du tycker att jag låter elak!
Men har det hjälpt? Tre arbetsdagar kvar!

Jobbar dom på eller är det ingen där ens?

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.