Hej.

Min Bosch PMF180E har lagt av och jag är i behov av att köpa in en nytt multiverktyg.
Idag såg jag en Stanley FME650K, som efter lite efterforskning verkar vara samma maskin som Black & Decker MT300KA.
Den enda skillnaden jag hittade (förutom skalet) var att Stanleyn har längre sladd.
Nu är jag inte direkt någon groupie av Black & Decker, då jag har haft dålig erfarenhet av deras verktyg, men för lite enklare verktyg så kan jag tänka mig "billigare" märken.
Stanley har jag dock bra erfarenhet av, iaf vad som gäller deras kompressorer.
Nu till min fråga:
Är det någon som har testat någon av dessa två maskiner och kan ge sin syn på om de är något att ha?

Jag har även funderingar på Makitas TM3000, men den är dyrare och har inte verktygslöst fäste.
TM3010 har det men den verkar inte ha hittat till våra breddgrader ännu och har på indikeringarn ännu högre pris.

Så frågan på detta är:
Ska man köpa ett till "billigt" multiverktyg eller ska man satsa på en dyrare modell t.ex. från Makita?
Finns det någon annan modell på max 1500 SEK, som ni rekommenderar?

Nu är modellerna från t.ex. Fein el. likn. långt utanför min prisbild, så vi lämnar dessa utanför denna diskussion. :)

Nu har jag ju en Fein själv, men om jag skulle tipsa om nåt annat så kanske en AEG eller varför inte en ny PMF 180 om du varit nöjd med den....

Edit: Stanley och B&D är ju samma koncern, så likheterna är ingen tillfällighet...

Redigerat:
Jag har använt lidls parkside som jag tycker fungerar bra. Och så har jag provat en power craft och den fungerde också bra. Ingen av dom har verktygslöst fäste för bladet men jag tycker inte det är så bevsärligt att byta. Tycker att dom vibrerar ungefär lika mycket som feinmaskinen som jag har på jobbet.

De Walten och b&d är samma maskin

jens71 skrev:
De Walten och b&d är samma maskin
Källa på de ? Duktig prisskillnad på dem

Nja kanske inte samma maskin men B&D (eller om det nu är Stanley som är huvudägare) äger DeWalt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Black_&_Decker

För övrigt äger jag en Ferm (julas gamla? märke) som hobbynisse har den inte svikit mig.

Rund_skruvad skrev:
Nja kanske inte samma maskin men B&D (eller om det nu är Stanley som är huvudägare) äger DeWalt.
[länk]

För övrigt äger jag en Ferm (julas gamla? märke) som hobbynisse har den inte svikit mig.
Bars för att de är samma koncern innebär inte att de är samma maskin, isf skulle de bli ett jäkla liv,
vw koncernen innehåller både seat och Lamborghini, tror köparna av den sista vore besvikna om de satt seats motor i den ;)

som jag skrev "inte samma maskin"

Det är samma motor m.m sedan har respektive avd utvecklat sitt eget hölje

Tackar för alla tips men är det någon som har testat Makitas maskiner?

Jag har också en idé om att laga boschen.
Jag öppnade den och den är avbrott på ena lindningen.
Jag har sett denna reservdel i England för under 300kr exkl frakt.
Är det Småmaskinservice som kan ha dessa reservdelar runt Göteborg, eller har ni något annat tips?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.