10 538 läst · 25 svar
11k läst
25 svar
Multiverktyg à la Fein Multimaster från MAKITA?
Sida 1 av 2
Makita är ju grymt bra på att göra ordentligt vibrationsdämpade maskiner. Multiverktyg så som Fein's Multimaster vet vi ju vibrerar en del. Makita hade möjligtvis kunnat förbättra vibrationsvärdesiffrorna på en sådan maskin.
För övrigt gör ju Makita mycket bra el-verktyg och multiverktyget är i sig ett mycket bra och smart verktyg. Det hade varit mycket intressant och se hur Makita hade konstruerat den och vad den hade fått för specifikationer.
Jag är lite förvånad över att Makita inte har sin egen multimaskin. Någon som hört om det är en sådan på väg eller? Fein, Bosch och vissa andra märken hade klart behövt lite konkurrans på det området!
För övrigt gör ju Makita mycket bra el-verktyg och multiverktyget är i sig ett mycket bra och smart verktyg. Det hade varit mycket intressant och se hur Makita hade konstruerat den och vad den hade fått för specifikationer.
Jag är lite förvånad över att Makita inte har sin egen multimaskin. Någon som hört om det är en sådan på väg eller? Fein, Bosch och vissa andra märken hade klart behövt lite konkurrans på det området!
Produkter som diskuteras: "smart verktyg"
Smarta verktyg
Ta hjälp av de här smarta verktygen i ditt nästa byggprojekt. Några av produkterna i den här samlingen är framtagna av medlemmar i vårt forum.
Läs mer
Problemet med vibrationer hos exempelvis multimaskiner, sticksågar och tigersågar är ju att de uppträder olika beroende på motståndet som sågbladen möter i materialet man sågar i. Det är väldigt svårt att motbalansera den typen av vibrationer. Jämför exempelvis med en vibrerande slipmaskin där vibrationerna är betydligt lättare att motbalansera med motvikter. Optimalt ska ju en multimaskin vibrera minimalt om man sätter på en slipplatta, det kan man väl se som ett grundkrav.
Det var värst var Makita var lysande! Jag har en skruvdragare från Makita. Inte visste jag att den var så bra, kanske dags att börja se på den med andra ögon nu.Martin_B skrev:Makita är ju grymt bra på att göra ordentligt vibrationsdämpade maskiner. Multiverktyg så som Fein's Multimaster vet vi ju vibrerar en del. Makita hade möjligtvis kunnat förbättra vibrationsvärdesiffrorna på en sådan maskin.
Om de hade kunnat och trott sig kunna tjäna pengar på det, så hade de säkert gjort ett multiverktyg. Så förklaringen till att det inte finns är säkert att de inte kan tillverka en tillräckligt konkurenskraftigt maskin just nu.
Sett en video på Makitan och fästet ser identisk ut med Boschs variant. Därmed inte sagt att avstånd mellan piggar och storlek på plattan är densamma, men till synes ser den likadan ut iallafall.vojma skrev:
Tror att Makita har hjärna nog att använda en kompatibel platta, men man vet ju aldrig.