Hej! Ventilen på bilden styr returflödet för hela övervåningen i vårt hus, och ofta blir det varmare där än i resten av huset. Normalt sitter det en nyckel på så det går att justera manuellt, men jag skulle vilja kunna justera med någon form av automatik. Någon som känner till ifall det finns någon motor som passar?

• VVS-installation, kopplingar av metall och plast, delvis skruvade, rörledningar, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Injusteringen ska bara behövas en gång.
Måste man hålla på och ändra beroende på utetemperatur/säsong så är hela systemet felaktigt injusterat.

Den enda "justering" på värmekretsen som ska behöva justeras är framledningstemperaturen ut från pannan som ska justeras per automatik.

Sen ska termostaterna på varje rediator/golvvärmeslinga strypa flödet om/när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.

Demmpa Demmpa skrev:
Injusteringen ska bara behövas en gång.
Måste man hålla på och ändra beroende på utetemperatur/säsong så är hela systemet felaktigt injusterat.

Den enda "justering" på värmekretsen som ska behöva justeras är framledningstemperaturen ut från pannan som ska justeras per automatik.

Sen ska termostaterna på varje rediator/golvvärmeslinga strypa flödet om/när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
OK. Jag skrev att jag behöver ändra ofta men det är kanske närmare sanningen att jag försökt justera enstaka gånger, men då är det inte där jag ska ändra primärt alltså. Systemet är installerat i samband med taklyft och togs i drift i januari. Nu när vårsolen tittar fram så märks det att just solinstrålningen har större påverkan på innertemperaturen än tidigare pga bättre isolering. Då blir det också kallare i källaren. Idag är det bergvärme så jag kör utan termostater så det blir fullt flöde i övrigt, men det kanske blir att montera på dem igen helt enkelt.

Det är en strypventil som ställes så att alla delar i huset får rätt flöde. Du har inte skruvat för mycket på den. NI byggde på en våning med värme och den värmen tas från befintlig värmekälla, så totalflödet har då delats en del för att värma alla element. Tycker du att det är för varmt upp, normalt värme stiger uppåt, blir till ha termostater på ÖV.

J jonaserik skrev:
Det är en strypventil som ställes så att alla delar i huset får rätt flöde. Du har inte skruvat för mycket på den. NI byggde på en våning med värme och den värmen tas från befintlig värmekälla, så totalflödet har då delats en del för att värma alla element. Tycker du att det är för varmt upp, normalt värme stiger uppåt, blir till ha termostater på ÖV.
J jonaserik skrev:
Tanken var att ta ner tempen på hela övervåningen genom automatiserad reglering av flödet via strypventilen. Det blir ju samma resultat (minskat flöde) med termostater på varje radiator, det är bara det att idag finns inga termostater på övervåningen så det blir en kostnad där. Men om det är bättre med termostater så får jag köra på det.

Går att reglera på vreden, blir lite grovhugget och små förändringar är svårt att ställa in. Prova med det först innan du lägger en massa pengar på något.

• Gilla
Kahuna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.