Den senaste tiden har min motorskyddsbrytare till vår dränkbara pump i brunnen löst ut 2 ggr på ca 1 veckas tid. När man trycker på den går den som vanligt igen. Ska jag prova att byta motorskyddsbrytaren till en ny eller var ska man börja att felsöka?

Elavbrytare, vit bakgrund, elskåp, skydd, säkerhet, strömbrytare, industriell, röd knapp, gråa detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste mäta av hur många amper som pumpen drar på varje fas först. Ingen ide att byta MSK innan. Eftersom, så har du som det är ett manuellt skydd. Då är det en tryckströmbrytare som startar/stoppar pumpen, kontaktblecken i det kan vara brända och då drar det olika på faserna.Ett foto på den är bra för att kunna säga om det kan vara den.
 
Anslutningen till jord ser lite ärjad ut. De andra anslutningarna ser ok ut. Känns som läge att rengöra jord. Kan det vara felet?

Närbild på metallkomponenter och elektriska anslutningar, möjligen en del av en maskin, med synlig oxid och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en elektrisk anordning med ledningar och fjädrar, eventuellt en termostat, i en industriell eller verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på metallkomponenter och elektriska anslutningar, möjligen en del av en maskin, med synlig oxid och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en elektrisk anordning med ledningar och fjädrar, eventuellt en termostat, i en industriell eller verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontaktor med elektriska anslutningar, kopparledningar, skruvterminals, ansluten till utrustning, teknisk, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk komponent med kablar, kontakter, och mekaniska delar, monterad på ett rör. Verkar vara industriell eller teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kika på kontaktblecken i tryckströmbrytaren, finns en missfärgning som kan vara pga varmgång. Är även ett slitage på kontakterna, de vara inte för evigt även om de är långlivade. Åtminståne "förr" fanns kontaktgruppen att köpa lös som reservdel.
684889-e5ef9c8fc3be7744d865e51c5713181e.jpg
 
Då för att kolla brytaren så stänger du av med MSK och kopplar ihop dom vita , nästa är brun -svart , nästa är svart-brun. Att sista har skiftats är för att pumpen ska snurra rätt väg. Sen öppnar du några kranar och startar pumpen och den får jobba en del- I detta läge kommer pumpen att gå hela tiden upp förbi stopptryck och få en bra belastning. Du får prova. Ett annat sätt är att starta upp normalt och knacka lite hårt på brytaren. är det dålig kontakt,brukar det kunna knastra i den- Pumpen sitter ju i hålet och då kan man inte höra om den börjar morra, om en fas fallerar.
 
Jag rengjorde lite kring alla anslutningar med borste och tryckluft. Därefter fungerar det faktiskt och motorskyddet har inte slagit av ännu så jag får testa och se över lite längre tid. Tack för era tips så länge.
 
Du har en pump i hålet, på borrtoppen under locket sitter en plint, kolla den med.
 
Blir byta av tryckströmbrytare idag. Det fungerar inte då och då men någon vecka emellan så för att slippa ovissheten plus att den gamla så lite ledsen ut så byter jag till nytt.

Tryckströmbrytare

Utan att ha kolla på specifikationer osv. Brukar anslutningar passa när man byter från äldre till ny? Jag har ett samlingsrör som inte är lastgammalt (10-15 år).
 
Brukar vara 15 mm normalt på alla tryckbrytare, sen det med in eller utvändigt var en annan sak
 
Det brukar som sagt vara R15, eller 1/2" med äldre nomenklatur.
Några tips: Försök spola ur röret upp till brytaren, det brukar samla sig en massa bös och rost där eftersom vattnet inte rör sig. Håll reda på fasföljden, svart/brun byter av varandra... Tänk på att få med lämpliga tätningar till kablarna, till tryckbrytare kan det vara passligt med dragavlastade.
 
Elektrisk komponent, förmodligen en kopplingsdosa, med flera terminaler och skruvar, CE-märkt, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkommande/utgående spelar ingen roll?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nej det gör det inte och där har du fått tag på en bra tryckströmbrytare bättre än den LK-Nes du hade tidigare.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Som sägs, har ingen betydelse på vilken sida som in eller utgående kopplas. Det enda är att se vilka färger som är kopplade mot varandra, fot gärna så du ser rätt. Den typ av brytare har en fjäder för till och en för från och inställning gör du med att köra pumpen och hålla koll på manometern. Lämpligt på är ca 2,5 bar och från 3,5 bar till 4 bar. Då kan du se vad som händer, ha en kran öppen för att se start och stängd för stopp. Kan bli några ggr justering men går rätt fort.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
När alla utom jag gått och lagt sig så bytte jag brytaren. Vi har även brunnen ihop med grannen så skönt att byta så man kan lite till/frånslag.
Det gick ganska fort och var inga problem att göra själv.

Värmeväxlare, rör, ventil, elektrisk komponent i skyddskåpa, källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röranslutningar, ventiler och vattenmätare installerade vid betongvägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tryckregulator med mätare, fjädrar, och vajrar, monterad på rörledning, industriellt intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.