Hej vi har bott I vårat hus i två år. Vi installerade vattenfilter efter ett halvår och efter detta började vårat problem uppstå. Motorskyddet löser ut oftare under vår, höst och vinter men har även inträffat under sommar perioder också. Vi bytte sänkpumpen även när vi installerade våra vattenfilter men när jag återkopplade till pumpföretaget vi anlitade så säger dom att de är vatten brist som orsakar vårat problem. Men vi kan ändå gå ut och starta på motorskyddet när motorskyddet löst ut. Men en annan sak som råkade inträffa va att han råkade tappa sitt verktyg ner i brunnen kan detta orsaka problemet också ? Varje dag vaknar vi upp med svagt tryck i kranen går ut där vi har motorskyddet och de andra och motorskyddet är avstängt. De inträffar även att vi upptäcker detta under dagtid och får gå ut och starta upp den. Vet någon, är detta vattenbrist?
J jdse skrev:Hej vi har bott I vårat hus i två år. Vi installerade vattenfilter efter ett halvår och efter detta började vårat problem uppstå. Motorskyddet löser ut oftare under vår, höst och vinter men har även inträffat under sommar perioder också. Vi bytte sänkpumpen även när vi installerade våra vattenfilter men när jag återkopplade till pumpföretaget vi anlitade så säger dom att de är vatten brist som orsakar vårat problem. Men vi kan ändå gå ut och starta på motorskyddet när motorskyddet löst ut. Men en annan sak som råkade inträffa va att han råkade tappa sitt verktyg ner i brunnen kan detta orsaka problemet också ? Varje dag vaknar vi upp med svagt tryck i kranen går ut där vi har motorskyddet och de andra och motorskyddet är avstängt. De inträffar även att vi upptäcker detta under dagtid och får gå ut och starta upp den. Vet någon, är detta vattenbrist?
Tar du bort locket på den vita start/stopp , under där ser du en liten skiva med siffror på, se vad pilen står på, man vrider själva skivan med en mejsel. Vad står den på nu , du kan vrida upp 1 amp och prova, det kanske står lite snålt.
Jag har talat men pumpkillen och han sa att den står på den strömmen som är anpassad till just detta motorskydet för att enligt honom så beror detta på vattenbrist och om vi höjer styrkan så kan vi bräna pumpen och den förstörs helt. Vi fick betala en hel del för den så vi vill inte åka på den kostnaden igen så därför vågar jag inte röra på motorskydet mer en att vi är tvungna att rycka på start för att få in vatten i huset när den löst ut. Men vi märker ganska så fort när den slår ifrån för trycket i kranen försvinner och då går ju någon av oss ut för att starta den. Och då drar den upp vatten direkt. Vi har beställt en trycksoplning på brunnen för att förhoppningsvis öppna upp sprickorna. Men vad tror ni kan detta vara vatten brist eller är de något elfel som kan orsaka detta ? För man tycker ju att de ska ske oftare när de är sommar och varmt men detta problemet har nyligen kommit tillbaka. Vi har haft ett par månader utan problem men så fort temperaturen sjunker ute så börjar problemet igen. Vi har även satt på vår värmeslingor som de monterade på för att inte riskera att den fryser. Brunnen har ett djup på nästan 40 meter
Hur uppför sig pumpen, startar/stoppar med lite korta intervaller , då löser MSK på grund av många starter, det hinner inte svalna i bimetallerna. Finns det luft i hydrofon/tryckkärl, dåligt där och då stutsar pumpen ( kallas så)
Manometern åker jojo snabbt, ingen skugga över din röris nu. Det som kan hända vid vattenbrist är att pumpen inte får kylning, inte bra. Sörplar det i brunnshålet eller kommer luft in, brukar höras rätt bra med lite skrammel i rören. Men ni får se vad som händer efter tänkta åtgärder Återkoppla gärna när det har ordnat sig.
Manometern åker jojo snabbt, ingen skugga över din röris nu. Det som kan hända vid vattenbrist är att pumpen inte får kylning, inte bra. Sörplar det i brunnshålet eller kommer luft in, brukar höras rätt bra med lite skrammel i rören. Men ni får se vad som händer efter tänkta åtgärder Återkoppla gärna när det har ordnat sig.
J jonaserik skrev:Hur uppför sig pumpen, startar/stoppar med lite korta intervaller , då löser MSK på grund av många starter, det hinner inte svalna i bimetallerna. Finns det luft i hydrofon/tryckkärl, dåligt där och då stutsar pumpen ( kallas så)
Manometern åker jojo snabbt, ingen skugga över din röris nu. Det som kan hända vid vattenbrist är att pumpen inte får kylning, inte bra. Sörplar det i brunnshålet eller kommer luft in, brukar höras rätt bra med lite skrammel i rören. Men ni får se vad som händer efter tänkta åtgärder Återkoppla gärna när det har ordnat sig.
J jonaserik skrev:Hur uppför sig pumpen, startar/stoppar med lite korta intervaller , då löser MSK på grund av många starter, det hinner inte svalna i bimetallerna. Finns det luft i hydrofon/tryckkärl, dåligt där och då stutsar pumpen ( kallas så)
Manometern åker jojo snabbt, ingen skugga över din röris nu. Det som kan hända vid vattenbrist är att pumpen inte får kylning, inte bra. Sörplar det i brunnshålet eller kommer luft in, brukar höras rätt bra med lite skrammel i rören. Men ni får se vad som händer efter tänkta åtgärder Återkoppla gärna när det har ordnat sig.
Jag vet faktiskt inte om de låter har inte tänkt på de ska kolla de nästa gång motorskyddet går under dagtid
Den startar utan problem när man startar på motorskydet efter att den löst ut så därför vi tycker de är så märkligt om de är som pumpkillen som installerade pumpen säger att de är vattenbrist.
En tanke som slog oss kan vi ha skadat brunnen när vi drog upp den gamla pumpen och ersatte den med en ny ? Eftersom vi både satte in filter och ny pump på samma vecka så vet vi inte vad de är som orsakat detta. Har pratat med tidigare ägare både de vi köpte av och de innan och de har aldrig haft några problem med vattnet eller att något motorskydd löst ut. Men vårat vattenfilter bakspolar 100 liter var tredje dygn så vet inte om.de kanske blir för mycket för brunnen
J jonaserik skrev:Hur uppför sig pumpen, startar/stoppar med lite korta intervaller , då löser MSK på grund av många starter, det hinner inte svalna i bimetallerna. Finns det luft i hydrofon/tryckkärl, dåligt där och då stutsar pumpen ( kallas så)
Manometern åker jojo snabbt, ingen skugga över din röris nu. Det som kan hända vid vattenbrist är att pumpen inte får kylning, inte bra. Sörplar det i brunnshålet eller kommer luft in, brukar höras rätt bra med lite skrammel i rören. Men ni får se vad som händer efter tänkta åtgärder Återkoppla gärna när det har ordnat sig.
Nej den startar och stoppar inte. För när vi startar den så kan de gå flera timmar innan den säger ifrån igen
Skadar hålet har ni inte gjort. Vid backspolningen 100 L är mycket vatten, då går det åt mycket vatten och pumpen startar/stoppar ofta kanske, då hinner inte bimetallerna svalna och MSK löser. Har alla anslutningar för elen kontrollerats så det inte är glapp någonstans. En klassiker är att på motorskyddet ska ledaren läggas in i hålet och en bricka eller som ett U ska klämma till om ledaren, då fungera allt, men i bland blir kontakten dålig och en fas får dåligt med spänning. Ta ur propparna, lossa locket på MSK , ta en platttång och känn på ledarna så att dom sitter fast ordentligt, inget farligt. Det går kanske att se in i hålen om du lyser med en lampa hur ledarna ligger.
EDIT : Det lika med tryckströmbrytarens anslutningar om det är en Telemekanik ( svart smal ) typ, har tamparna kommit på fel sida så kan dom glappa till när brytaren slår till/från ( skakar till ) . Har du en med glasklar kåpa så syns skruvarna.
EDIT : Det lika med tryckströmbrytarens anslutningar om det är en Telemekanik ( svart smal ) typ, har tamparna kommit på fel sida så kan dom glappa till när brytaren slår till/från ( skakar till ) . Har du en med glasklar kåpa så syns skruvarna.
Redigerat:
Är den av glasfiber eller plåt , den första har ingen blåsa i sig och ska fyllas med luft till ett tryck som ligger på ca 2,5 bar med avstäng pump och nästan tomt , tillslag på brytaren ca 2,7 bar och frånslag ca 4,5 bar, Den andra tömmes på vatten genom att öppna en vattenkran och luft fylles på till samma värden som den av glasfiber, sen startas pumpen. Vatten går inte att komprimera men luft går, det är luften som arbetar i kärlen.
J jonaserik skrev:Skadar hålet har ni inte gjort. Vid backspolningen 100 L är mycket vatten, då går det åt mycket vatten och pumpen startar/stoppar ofta kanske, då hinner inte bimetallerna svalna och MSK löser. Har alla anslutningar för elen kontrollerats så det inte är glapp någonstans. En klassiker är att på motorskyddet ska ledaren läggas in i hålet och en bricka eller som ett U ska klämma till om ledaren, då fungera allt, men i bland blir kontakten dålig och en fas får dåligt med spänning. Ta ur propparna, lossa locket på MSK , ta en platttång och känn på ledarna så att dom sitter fast ordentligt, inget farligt. Det går kanske att se in i hålen om du lyser med en lampa hur ledarna ligger.
EDIT : Det lika med tryckströmbrytarens anslutningar om det är en Telemekanik ( svart smal ) typ, har tamparna kommit på fel sida så kan dom glappa till när brytaren slår till/från ( skakar till ) . Har du en med glasklar kåpa så syns skruvarna.
Okej ja 100 liter vatten är mycket men har hört att de finns andra filter som kräver mer.
Ja jag ska ringa en elektriker som får komma ut och titta på detta, och gå igenom allt