Vi bytte vattenpump för ett par år sedan och motorskyddet började slå ifrån, har bytt det och tryckströmbrytaren men den fortsätter ändå.
Hade VVS här då jag håller på att renovera den delen av huset och han trodde det var för lite luft i min hydropress tank så han ökade det men det fortsätter.
Vanligtvis är det när man typ duschar eller fyller badkaret, filmade igår när det slog ifrån så ni får se! Det liksom "brummar" rejält just innan pumpen slår ifrån så jag börjar fundera om det är fasfel någonstans

Ökade ljudet för att det skulle höras bättre så ni får stå ut med mitt förkylda väsande med :D

Pumpen är en EMTEK ST 4" ST07-15
Tabell över olika EMTEK ST pumpmodeller med specifikationer för flöde, tryckhöjd, spänning, effekt och strömstyrka.

Brummar då kan det vara att den tappar en fas och då låter det så där. Du får kolla alla anslutningar från pump och centralen. Glapp kan det bli i centralen, brända passkontakter/proppar/propphuvar inget ovanligt.

Hade du uppnått rätt tryck när brummandet började?
Jag skulle då lägga en slant på tryckbrytaren. Den verkar inte släppa helt utan ligga kvar och mata två faser.
Dessa tryckbrytare brukar hålla längre än ett par år.
Om felet upprepar sig borde det inte vara svårt att mäta var felet ligger, men du behöver då en elektriker, inte rörmokare.

J jonaserik skrev:
Brummar då kan det vara att den tappar en fas och då låter det så där. Du får kolla alla anslutningar från pump och centralen. Glapp kan det bli i centralen, brända passkontakter/proppar/propphuvar inget ovanligt.
Ja det är lite min tanke med, hade problem med det innan med en lös fas men trodde det var fixat. Därför jag tänkte om det var en fas som var fel som gjorde liknande problem. Kikar över det ikväll!
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hade du uppnått rätt tryck när brummandet började?
Jag skulle då lägga en slant på tryckbrytaren. Den verkar inte släppa helt utan ligga kvar och mata två faser.
Dessa tryckbrytare brukar hålla längre än ett par år.
Om felet upprepar sig borde det inte vara svårt att mäta var felet ligger, men du behöver då en elektriker, inte rörmokare.
Ja det är just i slutet så det kan det ju vara med, köpte den från Jula så är kanske inte bästa kvaliteten!
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...umpar/pumptillbehor/tryckstrombrytare-710508/

N Naesstrom skrev:
Ja det är lite min tanke med, hade problem med det innan med en lös fas men trodde det var fixat. Därför jag tänkte om det var en fas som var fel som gjorde liknande problem. Kikar över det ikväll!

Ja det är just i slutet så det kan det ju vara med, köpte den från Jula så är kanske inte bästa kvaliteten!
[länk]
Det är ett rätt vanligt problem då man låter tryckvakten styra pumpen direkt. För att undvika det brukar man sätta ett kontaktormotorskydd som styrs av tryckbrytaren, en kontaktor är helt överlägsen när det gäller att starta och stoppa en elmotor. den sluter och bryter alla faser på mycket säkrare sätt.

• Gilla
J-banan och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är ett rätt vanligt problem då man låter tryckvakten styra pumpen direkt. För att undvika det brukar man sätta ett kontaktormotorskydd som styrs av tryckbrytaren, en kontaktor är helt överlägsen när det gäller att starta och stoppa en elmotor. den sluter och bryter alla faser på mycket säkrare sätt.
Så motorskydd -> Tryckströmbrytare -> Kontaktor -> vattenpump eller Tryckströmbrytare - > kontaktormotorskydd -> Vattenpump

Tryckbrytaren ska endast styra kontaktorn så: matning-kontaktor med inbyggt motorskydd- pump. Matning till tryckbrytare-manöver från tryckbrytaren från/till kontaktor.
Manöverströmmen tas från samma matning som pumpen och har man ingen nolla använder man en kontaktor med 400Volts spole.

E elmont skrev:
Tryckbrytaren ska endast styra kontaktorn så: matning-kontaktor med inbyggt motorskydd- pump. Matning till tryckbrytare-manöver från tryckbrytaren från/till kontaktor.
Manöverströmmen tas från samma matning som pumpen och har man ingen nolla använder man en kontaktor med 400Volts spole.
Tackar, ska dit en elektriker och koppla in värmepump sedan så då får han byta till något sånt med, ska kolla faserna iaf. så man kan ta en dusch :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.