Motorskyddet löser ut och vattenpumpen vill inte fortsätta driva.

Den pumpar på fint dom 15sek. Kommer upp i ca 2.5 bar. Tryckvakten inställd på om det var ca 4 bar.

Vi har inte haft detta problemet tidigare men en röris bytte hydropress och tryckvakt strax innan midsommar pga läckage i gamla hydropressen samt att tryckvakten inte slog ifrån som den skulle enligt honom, vid 6 bar fortsatte den låta pumpen gå. Alla faser ser ut att sitta som dom ska i tryckvakten (inget glapp).

Jag har testat att vrida upp Amperen på motorskyddet något, men ingen skillnad.

Är det bara inse att pumpen behöver bytas ut?
 
Glappis dålig kontakt på något ställe. är det en kontaktor på väggen som det kliunkar i när pumpen ska starta. Djupborrat eller grävd brunn. 1-fas eller 3 -fas. Så en orsak kan vara. Brända kontakter kontaktor, dålig kontakt i elcentralen/ vid kabelövergång till pumpen. Du får öppna alla delar och se och rucka på ledningar, att dom sitter fast. Värsta cenariot är att pump är halvdöd.
 
J jonaserik skrev:
Glappis dålig kontakt på något ställe. är det en kontaktor på väggen som det kliunkar i när pumpen ska starta. Djupborrat eller grävd brunn. 1-fas eller 3 -fas. Så en orsak kan vara. Brända kontakter kontaktor, dålig kontakt i elcentralen/ vid kabelövergång till pumpen. Du får öppna alla delar och se och rucka på ledningar, att dom sitter fast. Värsta cenariot är att pump är halvdöd.
Djupborrad brunn.
3-fas.
Ja, kontaktor på väggen. Det är den som slår ifrån. Den går mellan 2.5-4A. Stod på typ 3.5, testade vrida upp den till 4. Men som sagt, ingen skillnad.

Har försökt kolla alla kontakter efter glapp mm, men tycker det ser bra ut spontant. Ryckt och haft mig…även ute vid brunnen.
Tryckvakten sköter sitt jobb med, sedan jag startat i omgångar så slog den ifrån vid rätt tryck.

Hade ju varit skönt om det inte var en dålig pump…
 
OK Finns ingen genväg ,Det som gäller är att mäta med en tåmgampermeter vad den drar på respektive fas. Finns på billigaga varuhusen och är tillräckligt för icke profs att mäta med. Då först så kan det med MSK kollas när det bryter. Det brukar skillja något lite mellan faserna och inget att bry sig om, normalt.
 
motorskyddet är inte ofelbar och kanske också måste bytas - speciellt om strömmarna på var fas håller sig inom motorns specar
 
Får försöka lösa så att jag kan mäta i helgen. Tack för tipsen sålänge båda två.
 
Man kan kontrollera pumpen genom att resistansmäta mellan faserna till pumpen. Om det är så att du har en kontaktor så styrs den troligtvis av tryckströmbrytaren som manövern går igenom. Då kan man mäta resistansen mellan faserna på undersidan av kontaktormotorskyddet.

Om det är en motorskyddsbrytare på väggen så går faserna i stället genom tryckströmbrytaren och sedan direkt till djuphålspumpen. Då får man mäta på tryckströmbrytaren i stället.

Går naturligtvis att mäta direkt på borrtoppen där kabeln till djuphålspumpen är inkopplad också.

Man ska ha ungefär samma resistans mellan alla faser för att det ska vara bra. Mellan L1-L2, L1-L3 och L2-L3.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.