4 630 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
Motorskydd och säkringar till 3-fasmotor
Har en motor (märkt: 4 kW, 220V/15,2A, 380V/8,8A, cos_fi 0,83) som skall anslutas till ett 220/380V-nät. Vill skydda den med 10A-säkringar samt med ett motorskydd.
Har tänkt använda automatsäkringar och undrar över om/hur det fungerar tillsammans med tänkt motorskydd. Karateristiken för tänkta säkringarna och motorskydd framgår av bifogade två PDF-filer.
Frågor:
1: Fungerar tänkta automatsäkringar tillsammans med tänkt motorskydd? Eller blir resulltatet att både säkringar och motorskydd löser ut samtidigt?
2: Är det bättre att använda keramiska säkringar (vaniga gammaldags "proppar") tillsammans med tänkt motorskydd?.
3: Ev. annat/andra råd?
Har tänkt använda automatsäkringar och undrar över om/hur det fungerar tillsammans med tänkt motorskydd. Karateristiken för tänkta säkringarna och motorskydd framgår av bifogade två PDF-filer.
Frågor:
1: Fungerar tänkta automatsäkringar tillsammans med tänkt motorskydd? Eller blir resulltatet att både säkringar och motorskydd löser ut samtidigt?
2: Är det bättre att använda keramiska säkringar (vaniga gammaldags "proppar") tillsammans med tänkt motorskydd?.
3: Ev. annat/andra råd?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 477 inlägg
Säkringen behöver enbart skydda ledningen vid kortslutning. Överlast tar motorskyddet hand om (såvida inte ledningen har avgreningar). Så storleken på säkringen kan väljas högre än ledningens belastningsförmåga.
Säkringen ska klara motorns startström, som i sin tur beror på om motorn startar snabbt (inget motstånd) eller långsamt (som t.ex för en fläkt) eller något däremellan som t.ex för en kompressor. Säkringen har ganska liten bäring på motorskyddet.
Jag antar att motorn ska användas i Sverige och därmed Y-kopplas så att märkströmmen blir 8.8 A?
Och att motorn ska direktstartas?
Tumregelmässigt behöver du då en säkring på minst 16 A.
Det är sant att diazed är tåligare än dvärg. Det kan ändå gå med en trögare dvärg, typ D, om den fortfarande skyddar kabeln vid kortslutning.
Säkringen ska klara motorns startström, som i sin tur beror på om motorn startar snabbt (inget motstånd) eller långsamt (som t.ex för en fläkt) eller något däremellan som t.ex för en kompressor. Säkringen har ganska liten bäring på motorskyddet.
Jag antar att motorn ska användas i Sverige och därmed Y-kopplas så att märkströmmen blir 8.8 A?
Och att motorn ska direktstartas?
Tumregelmässigt behöver du då en säkring på minst 16 A.
Det är sant att diazed är tåligare än dvärg. Det kan ändå gå med en trögare dvärg, typ D, om den fortfarande skyddar kabeln vid kortslutning.
[...antar att motorn ska användas i Sverige och därmed Y-kopplas så att märkströmmen blir 8.8 A?
Och att motorn ska direktstartas? ]
Ja, i Sverige, Y-koppling och direktstart med liten startlast.
[Det är sant att diazed är tåligare än dvärg. Det kan ändå gå med en trögare dvärg, typ D, om den fortfarande skyddar kabeln vid kortslutning]
Automatsäkringen, enl. bifogad karakteristik i PDF-filen, är av C-typ. Bör därför leta upp en D-varient eller överväga "poslinsäkring"?
Och att motorn ska direktstartas? ]
Ja, i Sverige, Y-koppling och direktstart med liten startlast.
[Det är sant att diazed är tåligare än dvärg. Det kan ändå gå med en trögare dvärg, typ D, om den fortfarande skyddar kabeln vid kortslutning]
Automatsäkringen, enl. bifogad karakteristik i PDF-filen, är av C-typ. Bör därför leta upp en D-varient eller överväga "poslinsäkring"?
Och absolut 16A, som Bo skriver.
Ledningen kan vara 1,5 mm2 i alla fall - bara den går till motorn och endast motorn.
(Brasklapp: Om motorn är långt ut på landet, i en ladugård långt från inkommande el, på ett svagt nät etc så kanske inte 1,5 mm2 räcker, men för 99,_ % så ...)
Om elmatningen är "vanlig 25A" - typ "egnahem-kaliber" så är detta ungefär den största motor man kan direktstarta. Är det ett industriabonnemang med mer ström bakom gäller förstås andra gränser.
Ledningen kan vara 1,5 mm2 i alla fall - bara den går till motorn och endast motorn.
(Brasklapp: Om motorn är långt ut på landet, i en ladugård långt från inkommande el, på ett svagt nät etc så kanske inte 1,5 mm2 räcker, men för 99,_ % så ...)
Om elmatningen är "vanlig 25A" - typ "egnahem-kaliber" så är detta ungefär den största motor man kan direktstarta. Är det ett industriabonnemang med mer ström bakom gäller förstås andra gränser.
Du ska ha en 16 A säkring och 2,5 mm till motorn. Säkringen kommer att gå annars när du ska starta motorn.B Bengt_t_78 skrev:[...antar att motorn ska användas i Sverige och därmed Y-kopplas så att märkströmmen blir 8.8 A?
Och att motorn ska direktstartas? ]
Ja, i Sverige, Y-koppling och direktstart med liten startlast.
[Det är sant att diazed är tåligare än dvärg. Det kan ändå gå med en trögare dvärg, typ D, om den fortfarande skyddar kabeln vid kortslutning]
Automatsäkringen, enl. bifogad karakteristik i PDF-filen, är av C-typ. Bör därför leta upp en D-varient eller överväga "poslinsäkring"?
Det som både jag och Bo skrivit innan är att det INTE krävs "automatiskt" 2,5 - kvadrat kabel "bara för att" det är 16A säkring. Detta gäller när det finns motorskydd med i kretsen.
1,5-kvadrat skyddas mot kortslutning bakom en 16A säkring utan problem i 99,... % av alla fall.
Med 1,5-kvadrat får inte driftströmmen gå över 10A (13 A om det är rätt kabel och klamring) - men med ett motorskydd inställt på 8,8 A kan aldrig driftströmmen bli mer än 8,8A - sedan stänger motorskyddet av förbrukaren!
1,5-kvadrat skyddas mot kortslutning bakom en 16A säkring utan problem i 99,... % av alla fall.
Med 1,5-kvadrat får inte driftströmmen gå över 10A (13 A om det är rätt kabel och klamring) - men med ett motorskydd inställt på 8,8 A kan aldrig driftströmmen bli mer än 8,8A - sedan stänger motorskyddet av förbrukaren!