872 läst · 6 svar
872 läst
6 svar
Motorsågstips till novisen?
Jag har en hög grenar och smärre träd som skall styckas i flyttbara bitar och står nu inför första motorsågsinköpet.
Har nervöst svingat en batteridriven motorsåg någon gång men annars noll koll.
Lutar åt en eldriven med sladd som en kompromiss mellan kraft och tyngd.
Vad ska jag tänka på? Finns det märken som är sämre eller bättre?
Hjälm och övrig skyddsutrustning kan lånas från ordningsamme svärfar (ägare till den nu insomnade batterisågen)
Har nervöst svingat en batteridriven motorsåg någon gång men annars noll koll.
Lutar åt en eldriven med sladd som en kompromiss mellan kraft och tyngd.
Vad ska jag tänka på? Finns det märken som är sämre eller bättre?
Hjälm och övrig skyddsutrustning kan lånas från ordningsamme svärfar (ägare till den nu insomnade batterisågen)
Jag tycker elsåg är toppen så länge man håller sig på vedbacken, men om man skall ut i skogen och såga är det rätt opraktiskt
Om du köper en egen såg tycker jag också att du bör investera i egen skyddsutrustning, även om den lätt kan gå på lika mycket som sågen.
Om du köper en egen såg tycker jag också att du bör investera i egen skyddsutrustning, även om den lätt kan gå på lika mycket som sågen.
Kan du inte låna svärfars såg på en gång då, eller har han inte ersatt den insomnade sågen?Crebel skrev:
Risken är ju att man "ska bara" och inte ids smita över till svärfar och låna grejorna. Det är vid de tillfällena det händer.
Nej, svärfar är minus såg numera. Möjligen så ser han det som en fördel att skyddsprylarna då flyttar hem till oss. Jag håller med om att risken för "jag ska bara" absolut är ett faktum.cpalm skrev:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Det finns elmotorsågar med motorn tvärställd 90 grader mot svärdet. De gör rakare snitt än de elmotorsågar som har motorn i linje med svärdet, där snittet gärna kröker. Effekten är inte så stor men tillräcklig för att vara irriterande om du använder sågen till snickrande eller kapar grova stammar.
Makita. samt byxa&sågstövlar. försäkringsföretagen skrattar hjärtligt när du inte använt och olyckan är framme.
men om inte prisskillnaden blir förstor. så 18v lätthänt att sågen nafasar på kabeln =)
Men en bra visdoms ord är köper man billigt okänd märke. så är det jobbigt/omöjligt att hitta rätt delar och serva.
men om inte prisskillnaden blir förstor. så 18v lätthänt att sågen nafasar på kabeln =)
Men en bra visdoms ord är köper man billigt okänd märke. så är det jobbigt/omöjligt att hitta rätt delar och serva.