Hej!
Önskar input från er mer erfarna kring en faktura. Det är ingen stor summa men har blivit en principsak eftersom jag tyckte det var fel från början och sen har svaret från ägaren/ekonomin stört mig.
Hade kontakt med en VVS bekant som skulle hjälpa mig med värmen hemma. Efter en del felsökning på egen hand hittade jag problemet - en fjäder i en trevägs ventil som kärvade. Min kontakt fick barn och tog 10 dagar ledigt och hänvisade mig till hans "kollega".
Jobbet utfördes på ca 30min och sen tog han en titt i shunten och gav lite tips. Totalt kanske 45 min på plats.
Fick sedan en faktura på 2h arbete och bilavgift. Hörde av mig till teknikern som utförde jobbet som sa att han rapporterat 1h arbete, 1h resa och avgift för bil. Ska tilläggas att han kom från kund och skulle vidare till kund inom samma kommun.
Hörde av mig till företaget och förklarade situationen och bad om justerad faktura och fick då detta svaret.
Till min fråga: är det så här det faktureras och är argumenten legitima?
Tack!
Önskar input från er mer erfarna kring en faktura. Det är ingen stor summa men har blivit en principsak eftersom jag tyckte det var fel från början och sen har svaret från ägaren/ekonomin stört mig.
Hade kontakt med en VVS bekant som skulle hjälpa mig med värmen hemma. Efter en del felsökning på egen hand hittade jag problemet - en fjäder i en trevägs ventil som kärvade. Min kontakt fick barn och tog 10 dagar ledigt och hänvisade mig till hans "kollega".
Jobbet utfördes på ca 30min och sen tog han en titt i shunten och gav lite tips. Totalt kanske 45 min på plats.
Fick sedan en faktura på 2h arbete och bilavgift. Hörde av mig till teknikern som utförde jobbet som sa att han rapporterat 1h arbete, 1h resa och avgift för bil. Ska tilläggas att han kom från kund och skulle vidare till kund inom samma kommun.
Hörde av mig till företaget och förklarade situationen och bad om justerad faktura och fick då detta svaret.
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog vara bra om du skrev lite mer om vad det kostade. Vad du hade förväntat dig och vad det sedan landade på. Det finns ju trots allt en massa runtomkringkostnader som man som kund kanskeinte var beredd på.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Du har inget alls att göra med om företaget hade vägarna förbi eller om de åkte ifrån firman ifall inget utlovats angående detta.
Vad skulle vara konstigt med hela det här händelseförloppet egentligen? Det handlar alltså om två timmar och ett externt företat inblandat, och du krånglar? :O
Vad skulle vara konstigt med hela det här händelseförloppet egentligen? Det handlar alltså om två timmar och ett externt företat inblandat, och du krånglar? :O
Inget konstigt att lägga på % vid vidarefakturering, men det ser inte ut som att ni diskuterar samma sak, du nämner timmar, företaget nämner påslag?K KalleKalsong skrev:Hej!
Tack![bild]
Hur såg din mailfråga ut som företaget svarar på?
När det gäller timmarna så kanske det var lite runt om kring som tog tid med som du inte känner till?
Vad var planen med din VVS kontakt du nämnde? Har han lagt tid på detta med? Har du ringt? Har han varit på plats?
Det handlar inte om att vara krånglig, utan att förstå hur det fungerar och vad som är "branschstandard". Relativt nybliven husägare och just grejen att få en faktura på 2h för ett jobb som tog 45 minuter skapar frågetecken.S SueCia skrev:
Det är egentligen en kombination tror jag. Jag var inte alls medveten om att det skulle adderas något påslag pga vidarefakturering då det inte var något super akut jobb.V 19magnus skrev:Inget konstigt att lägga på % vid vidarefakturering, men det ser inte ut som att ni diskuterar samma sak, du nämner timmar, företaget nämner påslag?
Hur såg din mailfråga ut som företaget svarar på?
När det gäller timmarna så kanske det var lite runt om kring som tog tid med som du inte känner till?
Vad var planen med din VVS kontakt du nämnde? Har han lagt tid på detta med? Har du ringt? Har han varit på plats?
Mitt mail var i stil med att tekniker hade rapporterat för 1h arbete, 1h restid och bilavgift. Behöver fakturan justeras då det fakturerades för 2h arbete?
Summan blir nog det samma som 1+ 1 Tim.
Bara bra för din del att det står 2 Tim arbete då får du rot på båda timmarna.
Bara bra för din del att det står 2 Tim arbete då får du rot på båda timmarna.
Ser att du fått svar 🤗K KalleKalsong skrev:Det är egentligen en kombination tror jag. Jag var inte alls medveten om att det skulle adderas något påslag pga vidarefakturering då det inte var något super akut jobb.
Mitt mail var i stil med att tekniker hade rapporterat för 1h arbete, 1h restid och bilavgift. Behöver fakturan justeras då det fakturerades för 2h arbete?