183 läst · 7 svar
183 läst
7 svar
Motionera cirkulationspump till golvvärme i badrum.
Hej,
Jag tänkte skruva bort centrumskruven på pumpen för att komma åt att motionera inuti pumpen med mejsel.
Sunt förnuft säger att jag såklart kopplar av strömmen på den.
Min fråga är, behöver jag stänga av vattnet till hela huset eller räcker det med att stänga den svarta ventilen med + pil - på inflödesledningen innan jag motionerar pumpen??
Jag tänkte skruva bort centrumskruven på pumpen för att komma åt att motionera inuti pumpen med mejsel.
Min fråga är, behöver jag stänga av vattnet till hela huset eller räcker det med att stänga den svarta ventilen med + pil - på inflödesledningen innan jag motionerar pumpen??
Mina pumpar i vedsystemet brukar sitta fast när man startar eldningssäsongen. Jag stänger inte av vatten men elen är av. Tar bort den stora ytterskruven och sen drar jag runt med en skruvmejsel tills de går igång. Det droppar lite vatten, men det är så små mängder att det inte gör något. Går de inte igång så stänger jag av vattnet och skruvar isär pumpen och vrider igång hjulet med handkraft. Kan sitta rejält fast ibland.Frazzemackan skrev:Hej,
Ok, toppen! ska testa. Det svarta vredet med +/- på....vad är den till för. trodde det styrde inflödet på vatten till pumpen...L lbgu skrev:Mina pumpar i vedsystemet brukar sitta fast när man startar eldningssäsongen. Jag stänger inte av vatten men elen är av. Tar bort den stora ytterskruven och sen drar jag runt med en skruvmejsel tills de går igång. Det droppar lite vatten, men det är så små mängder att det inte gör något. Går de inte igång så stänger jag av vattnet och skruvar isär pumpen och vrider igång hjulet med handkraft. Kan sitta rejält fast ibland.
Liknande trådar
-
Koppling till cirkulationspump läcker
Värmepumpar -
Koppling till cirkulationspump läcker
Värmepumpar -
Byte cirkulationspump till vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Tvättmotor och Cirkulationspump till diskmaskin samma sak?
Kök -
Nytta av något mer avancerat än konstant varvtal till cirkulationspumpen?
Värme allmänt