11 715 läst · 11 svar
12k läst
11 svar
mossmedel nu?
Jag har för mig att man bör kalka på hösten för att få ner Ph-värdet, och då trivs inte mossan. Men kolla det på strollers hemsida eller liknande, det borde stå där.
Även jag är relativt nybliven husägare med en gräsmatta som i dagsläget i princip består av mossa. Stora delar av gräsmattan tror jag går att få ordning på med lite kärlek och kemikalier. Det största problemområdet är dock den del som ligger på skuggsidan av grannens häck. Längs häcken så är det en 1-1,5 m bred passage av ren mossa. Mossan är i princip lös jag kan enkelt kratt bort den.
Bör jag ta bort mossan nu (när det är lite kallt och ogästvänligt) eller ska jag göra det senare när gräset börjar växa. Jag tänkte så nytt gräs i vår på denna del av gräsmattan eftersom jag inte tror att mossan går att bekämpa där. Eller bör jag göra på något annat sätt.
Bör jag ta bort mossan nu (när det är lite kallt och ogästvänligt) eller ska jag göra det senare när gräset börjar växa. Jag tänkte så nytt gräs i vår på denna del av gräsmattan eftersom jag inte tror att mossan går att bekämpa där. Eller bör jag göra på något annat sätt.
Det är inte säkert att du överhuvud taget får gräsmatta just bakom häckar (i söderläge?) - skuggsida är svår. Frågan är om du överhuvud taget ska försöka kämpa mot naturen?dur skrev:
Ett tips är att lägga en trampad gång längs häcken och på andra sidan gången en del lägre buskar eller perenner så att den återstående gräsmattan får ljus - den vill gärna ha sol också.
Det finns något som heter järnsulfat att köpa i stor säck billigt på ex granngården. Man blandar ut det och vattnar gräsmattan med det jätte bra. Mossan blir brun och man får refsa upp den. Toppdressa sedan med sand och så i nytt gräs. Ps järnsulfat är även bra mot algväxt i damm.
Mossa beror vanligtvis på en allt för näringsfattig jord så se till att minst två ggr om året göda gräset så ska du se att det blir skillnad.
sådärja, nu har vi fått bort en hel del av mossan på baksidan. Körde med mossborttagning i höstas och en omgång nu sen var det bara att räfsa bort men det känns inte som om det finns så mycket gräs därunder heller.
Så vad är bäst att göra härnäst? Köra med kombinerad mossmedel/gödsel eller bara gödsel? Och ska vi toppdressa och så mer gräsfrön? Hu´r och när gör man isåfall det? Jag är helt nybörjare på det här (kanske märks?)
Så vad är bäst att göra härnäst? Köra med kombinerad mossmedel/gödsel eller bara gödsel? Och ska vi toppdressa och så mer gräsfrön? Hu´r och när gör man isåfall det? Jag är helt nybörjare på det här (kanske märks?)
Mossa växer där inte gräs växer - Dvs gräs är domminant så om du har mossa i gräsmattan så beror det på att gräset växer dåligt (jmfr att mossa växer bra). Du ska alltså inte lägga krut på att "ta bort mossan" den kommer bra tillbaka, utan se bara till att gräset har det bra. Gräs växer dåligt om det (1) har för lite ljus, (2) har för lite näring eller (3) saknar vatten.
Om det är nr 1 och du har mossa på baksidan av huset eller på något annat mörkt ställe på tomten så behöver du inte göra något allt. Du kan aldrig bli av med mossan eftersom du aldrig kan få gräset att växa där det är mörkt. Gräs har rätt höga krav på lyse så det är med andra ord inte ens värt att lägga tid på.
(2) se till att göda gräset minst två ggr om året och välj så en långtidsverkande gödning som inte ger kraftigt med näring under kort tid. (Tänk GI-metod för gräs). Slutligen (3), saknas vatten så växer inte heller mossan så detta är inte heller så mycket att bry sig om.
I ditt fall, sluta räfsa och gödsla en gång nu och en gång i höst och om du inte märker någon skillnad så lägg ner det hela eftersom orsaken till att gråset inte växer på din baksida är nr 1.
Om det är nr 1 och du har mossa på baksidan av huset eller på något annat mörkt ställe på tomten så behöver du inte göra något allt. Du kan aldrig bli av med mossan eftersom du aldrig kan få gräset att växa där det är mörkt. Gräs har rätt höga krav på lyse så det är med andra ord inte ens värt att lägga tid på.
(2) se till att göda gräset minst två ggr om året och välj så en långtidsverkande gödning som inte ger kraftigt med näring under kort tid. (Tänk GI-metod för gräs). Slutligen (3), saknas vatten så växer inte heller mossan så detta är inte heller så mycket att bry sig om.
I ditt fall, sluta räfsa och gödsla en gång nu och en gång i höst och om du inte märker någon skillnad så lägg ner det hela eftersom orsaken till att gråset inte växer på din baksida är nr 1.
alltså jag tror inte mossan finns på hela gräsmattan för att det är mörkt utan för att gräsmattan inte har fått nån omsorg de senaste åren (10?). Vi har väldränerad tomt och sol från morgon till tidig eftermiddag så det är inte speciellt skuggigt.
Nu när vi har räfsat bort mossan finns det lite brunt gräs därunder men jag tänkte att det kanske vore bra att bättra på med lite nytt gräsfrö nu innan vi gödslar (lite senare i vår) eller ska vi gödsla först och stödså nytt sen?
Nu när vi har räfsat bort mossan finns det lite brunt gräs därunder men jag tänkte att det kanske vore bra att bättra på med lite nytt gräsfrö nu innan vi gödslar (lite senare i vår) eller ska vi gödsla först och stödså nytt sen?
Gödsel är aldrig fel - ok, undantag finns: Växer Gråbo och brännässlor så är nog marken tillräcligt fet. Kolla gärna pH värdet också, ett kit med två testuber kostar c:a 40kr. Kan bara tala om min tomt - på norrsidan av huset: dåligt med sol, ingen mossa pH 7,0. På södersidan av huset: hyfsat med sol, mängder mossa pH 6,0.
När vi flyttade in så fanns det överhuvudtaget inget gräs - enbart mossa på stora delar av tomten. Jag valde den långsamma metoden och gödslar och kalkar, och nu efter 3 år så har jag gräsmatta överallt, om än att det finns mycket mossa på vissa delar.
Lågt pH värde gör även att näringen tas upp sämre av växterna
-iaf enligt reklamen på kalksäckarna
När vi flyttade in så fanns det överhuvudtaget inget gräs - enbart mossa på stora delar av tomten. Jag valde den långsamma metoden och gödslar och kalkar, och nu efter 3 år så har jag gräsmatta överallt, om än att det finns mycket mossa på vissa delar.
Lågt pH värde gör även att näringen tas upp sämre av växterna
-iaf enligt reklamen på kalksäckarna