Behöver en ny hyvelbänk men med framtången enligt bild.
På bilden är det en Sjöbergs men de har slutat med den framtången.

Några idéer om andra tillverkare eller beg i Norrland

Hyvelbänk av märket Sjöbergs med synlig framtånge och verktyg på arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Protte

Tycker inte om de framtångarna personligen, har en sådan bänk också och har en annan bänk med en billig engelsk framtång som jag tycker är mkt bättre.

Ska man jobba med kanten på skivor som jag gör en del så tror jag på ”kroken”
En vanlig skruvstycks framtång ”kantrar” ochger dåligt grepp.

Protte

Kroken, det är du kallar framtången i bilden? Jag tycker den vill kantra så lätt om man inte klämmer hela ytan, då det är en kulled i skruven bakom platta som klämmer på, på min iallafall. Men en klar fördel den har är att det är öppet ner till golvet.

Du kan väl bara laga den du har, vad är det för fel?

En framtång och sen montera det som på engelska kallas crochet?

Rickard.
Har en sjöbergs slöjdbänk (liiiiten) utan ben med en sån framtång (säkert lite mindre än på bild) som inte alls passar mig. Finns ju lite alternativ för att lösa om man inte vill ha barnstorlek på arbetsbänken ;)

Redigerat:
S Svante Svenson skrev:
Du kan väl bara laga den du har, vad är det för fel?
Bara NEJ, jag har gett upp om den, jag har den i jobbet. Baktången hänger ned, skruvar av trä, inte plan, hålen för bänktänderna passar inte tänderna och framtången kan inte hålla skivor.
Jag använder den väldigt lite, använder justersågen och rikthyveln som ”arbetsbord” när jag ska spänna fast något att jobba på. Sågen och hyveln väger 500+ kg så de står ju stadigt.

Protte

Träskruvar är ett elände. Det låter som om det är dags att antingen snickra en eller fynda en begagnad.
Jag tycker också om den där gammaldags framtången.

• Älska
prototypen
  • Laddar…
Rickard.
Hittade en tillverkade (när jag letade annat på Google) som heter "lervad" som verkar sälja med en (tillsynes) förbättrad version av framtången du är ute efter. Har inte direkt lagt ner någon tid i det men har dock bara hittat i slöjdstorlek.

Kan du tänka dig ett litet projekt kan jag sälja framtången eller hela bänken billigt. Fyi så bor jag i dom mer svartgula områderna av länet.

• En bild på en snickarbänk med en fokuserad närbild på en del av framtången och dess gängade spindel.
    Skapa konto
  • Träbänk med en framtång i slöjdstorlek, blå detaljer på metallskenorna.
    Skapa konto
Hur ska vi kunna förena de gulgröna med de svartgula?
Jag är intresserad av hela bänken om den är i bruksskick.

Har du mer bilder.
Pris kan du skicka som PM
Lite tokigt då vi ska på korthemester några dagar men slutet på veckan kan vi dra åt Skellefteå.

Protte

Rickard.
Äh jag slutade intressera mig efter 2014 så jag borde i alla fall kunna bete mig ett par minuter ;) Jag har skickat ett pm.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.