Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Har ett tag letat efter en lite stabilare hyvel.
Då dök denna upp på annons.
Hmm. Jag tycker jag känner igen säljarens namn och tittar noggrannare på bilden.
Jo det är Morfars garage/hyvel. Vi sålde gården för 20 årsedan och köparen har knappt använt den så han tyckte att han behövde platsen till annat.
Så nu står den i mitt garage.
Men vad är det för en maskin och hur gammal är den? Kan inte se någon logga.
Det ser ju ut som att det varit en remdriven maskin. @remdrivet
Nu är det vanlig kilrem och en remskiva på motorn som morfar svarvat.
Då dök denna upp på annons.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm. Jag tycker jag känner igen säljarens namn och tittar noggrannare på bilden.
Jo det är Morfars garage/hyvel. Vi sålde gården för 20 årsedan och köparen har knappt använt den så han tyckte att han behövde platsen till annat.
Så nu står den i mitt garage.
Men vad är det för en maskin och hur gammal är den? Kan inte se någon logga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut som att det varit en remdriven maskin. @remdrivet
Nu är det vanlig kilrem och en remskiva på motorn som morfar svarvat.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Det ser ut som en maskin från Askersund, men även Ljusfallshammar och WACO tillverkade den typen av hyvlar med de parallella prismorna.K kioskdavid skrev:
Angående motorn så ska den ju sitta på plattan som sitter i stativet, förmodligen är en gammal motor bytt och vid det tillfället också kilrep.
kuttern är en ”säkerhetskutter” modell 1890-1940. Dom fungerar bra så länge du inte drar sönder skruvarna.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Jag funderade också på om det var ett motorfäste eller om det var något annat tillbehöret som suttit där.remdrivet skrev:Det ser ut som en maskin från Askersund, men även Ljusfallshammar och WACO tillverkade den typen av hyvlar med de parallella prismorna.
Angående motorn så ska den ju sitta på plattan som sitter i stativet, förmodligen är en gammal motor bytt och vid det tillfället också kilrep.
kuttern är en ”säkerhetskutter” modell 1890-1940. Dom fungerar bra så länge du inte drar sönder skruvarna.
Då kan vi nästan gissa på att den inte är äldre än 1915 men troligare 30-40 talet då det inte var så vanligt med elmotorer tidigare.
skönt att höra att kuttern är en säkerhetstyp.
Funderar på om det skulle kunna vara någon variant av fräskutter/profilhyvel på innersta decimetern. Öppningen är större i bordet där och hyvelstålen går inte så långt.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Vad har man för olja i smörjkopparna?
Trodde det skulle vara lätt att googla fram men verkar inte hitta rätt sökord.
Ska man plocka isär lagren och göra rent eller räcker det med lite ny olja. Den har ju stått orörd i 20 år så lite omvårdnad kan nog behövas.
Trodde det skulle vara lätt att googla fram men verkar inte hitta rätt sökord.
Ska man plocka isär lagren och göra rent eller räcker det med lite ny olja. Den har ju stått orörd i 20 år så lite omvårdnad kan nog behövas.
Liknande trådar
-
Instruktion för Scheppach HMS 260 rikt och planhyvel
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hej söker höj och sänk-vev till en kity plan och rikthyvel 635
Vad gör jag för fel med planhyveln?
Manual till en Waco PF 70MP planhyvel för att ställa in hyvelstål.
Morfars hyvelbänk har passerat bäst före datum
Verktyg, Maskiner & Fordon