Vi kunde pga Covid inte besöka sommarstugan under hela vintern. När vi tog oss dit var det stopp i en tvättställsblandare. Jag tror att ledningen delvis frusit under huset och sprängt bort avlagringar på ledningen som sen blockerar det keramiska filtret. Detta har hänt en gång förut för ca 10 år sen. Då plockade jag isär blandaren, sköljde rent filtret externt, spolade ur ledningen och monterade ihop. Enkelt.

Den här gången gick det inte. Det kom ca en marsked fint grus/rost eller nått ur ledningen när vi spolade ledningen. Jag har provat att lägga i ättika för att lösa kalk och sen i maskindiskmedel och hett vatten. Fortfarande helt blockerat.

Finns det nått mer att prova? Kan man montera isär filtret?
Det är inte kostnaden utan tiden som det tar att få hem ett nytt som är problemet.Och sen går det lätt och läcker inte. Så bara detta problemet att det inte släpper igenom vatten….

Tack,
ditt svar fick mig fundera över funtionen och jag insåg då att det var utloppsfiltret längst ut som var ihopkleggat med gojs.

Jag borde såklart kollat det först även om jag aldrig varit med om att det är så skitigt att detta relativt stora filtret blir totalt igensatt.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.