Leker lite med tanken att sätta en SSD i en HP-server.

Problemet är bara att diskarna sitter utdragbara i 3.5" trays, så skall man montera en 2.5" disk behövs det en mekanisk adapter. Sådana finns det gott om på nätet, men jag hittar ingen som är utförd så att SATA kontakterna hamnar i rätt läge.

Någon som har ett bra tips?

H24-75052-call10-ro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mycke_nu skrev:
Leker lite med tanken att sätta en SSD i en HP-server.

Problemet är bara att diskarna sitter utdragbara i 3.5" trays, så skall man montera en 2.5" disk behövs det en mekanisk adapter. Sådana finns det gott om på nätet, men jag hittar ingen som är utförd så att SATA kontakterna hamnar i rätt läge.

[bild]
Vi brukar montera SSD i microservrarna under den optiska enheten med kardborreband om alla trays används till mekaniska diskar.

Annars har du ett bra alternativ här.
http://www.icydock.com/goods.php?id=77

mycke_nu skrev:
Hur många behöver du?

Jag har använt utrangerade mekaniska diskar och tagit dess vagga.
Vilken SSD-modell ska du använda och till vilken last?

Deltaco har några som vi använder väldigt ofta. Kostar runt 150:-
http://www.deltaco.se/support/infose/MB-882SP-1S-2B.pdf

Redigerat:
fredl skrev:
Vi brukar montera SSD i microservrarna under den optiska enheten med kardborreband om alla trays används till mekaniska diskar.

Annars har du ett bra alternativ här.
[länk]
Hehe...exakt den jag länkade till men du hann före.
För övrigt brukar vi också sätta SSD:n under facket för den optiska enheten. Krävs bara en SATA-kabel och en strömmatningsadapter.

• Gilla
tgr_se
  • Laddar…
Tack för länkar och tips! (Det blir fö i så fall en Samsung 830)

Om man sätter disken under utrymmet för optodriven måste väl väl gå på eSATA kontakten på baksidan, eller finns det andra alternativ? Hade dock tänkt sätta SSDn i en tray eftersom jag har plats i maskinen.

mycke_nu skrev:
Tack för länkar och tips! (Det blir fö i så fall en Samsung 830)

Om man sätter disken under utrymmet för optodriven måste väl väl gå på eSATA kontakten på baksidan, eller finns det andra alternativ? Hade dock tänkt sätta SSDn i en tray eftersom jag har plats i maskinen.
Det skall finnas två lediga SATA-kontakter på moderkortet som du kan utnyttja.

OK, bootar maskinen från dem utan att man hackar i BIOS?

mycke_nu skrev:
OK, bootar maskinen från dem utan att man hackar i BIOS?
Japp. Har i och för sig bara testat diverse UNIX-varianter, men det borde vara samma sak med Windows-dialekter.

OK! Vore ju nog trevligt att slippa använda en drivebay i alla fall..

Hittade en liten write-up.

Du kan som sagt installera den under facket för optisk enhet. Om jag inte minns fel finns det skruvhål för 3,5" där.

Ändå bättre om det finns skruvhål! Jag börjar nog med att slänga in den löst i utrymmet för optodriven. Funkar det blir det en riktigt installation.

Är fö väldigt nöjd med Samsung 830, har uppgraderat två MacBook Pro (Core2Duo och i7) samt en Lenovo Thinkpad. Funkar utomordentligt bra så här långt.

Vad är det för HP-servrar? Förstår att det är någon med 3.5"-platser. Jag skulle ju inte koppla in diskar på sata-kontrollern i våra DL360, utan man vill ju ha dom på raid-kontrollern.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

uno83 skrev:
Vad är det för HP-servrar? Förstår att det är någon med 3.5"-platser. Jag skulle ju inte koppla in diskar på sata-kontrollern i våra DL360, utan man vill ju ha dom på raid-kontrollern.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
HP Proliant Microserver.En enkel, liten specialare för enklare bruk, men som kan kompletteras med hårdvara för nördig sysadminkontroll. Åtnjuter fullt medlemskap i Proliant-klubben. Använder en SAS-kontroller med 8 SATA-kanaler och RAID 0/1 i hårdvara.

HP ProLiant MicroServer

Precis, två st N40L i mitt fall. Använder inte dock inte RAID då jag kör Windows Home Server (i princip Win 2003 Server) som har inbyggd mjukvaruspegling av diskarna.

Har funderat på Win 2008 R2 och RAID istället för den ena maskinen, men jag har en del legacyproblem med gamla bokföringsprogram.

Väldigt trevliga och strömsnåla maskiner, just nu säger UPSen att dom drar ca 60W tillsammans med tre respektive fyra diskar. Med SSD som systemdisk borde man kunna hyvla av ytterligare 5 W per maskin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.