Har det någon praktisk betydelse om monteringsplattan vänder med den släta sidan upp och en förhöjningsring på de, och flytspackel emot, jämfört med den räfflade sidan upp och den medföljande förhöjningsringen? Ska ha klinker på golvet

MrJay
Räfflade sidan skall vara uppåt. Anledningen till att den är räfflad är att flytspacklet skall kunna få bättre fäste.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Lek med tanken att du vill lägga plastmatta på flytspacklat golv med förhöjning, då står det ju att den släta sidan Ska va upp

K
Räfflad sida upp så flytspacklet får bättre vidhäftning mot plattan

• Gilla
bodda olsson och 1 till
  • Laddar…
Det framgår tydligt i monteringsinstruktionen att släta sidan upp om det ska vara plastmatta, räfflade om det ska vara klinkers.
Illustration av golvvärmeinstallation med skikt av klinker och plastmatta, inklusive olika komponenters orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E Edlunn skrev:
Det framgår tydligt i monteringsinstruktionen att släta sidan upp om det ska vara plastmatta, räfflade om det ska vara klinkers.
[bild]
Precis, men om du vill ha flytspackel under plastmattan och ett förhöjt golv med förhöjningsring som följd ska du då fortsatt vända den släta sidan upp?

Hur hög förhöjningring?

A atomlab skrev:
Hur hög förhöjningring?
13 mm

Rickard.
T Tony_p89 skrev:
Precis, men om du vill ha flytspackel under plastmattan och ett förhöjt golv med förhöjningsring som följd ska du då fortsatt vända den släta sidan upp?
Nej då ska du ha klinkerssidan upp, eller ja det är då så mattläggarna brukar göra. Vissa gillar inte purusplattan och matta då man tydligen känner plattan igenom, vänder man den och flytspacklar ända mot brunnen så slipper man det.

Källa random mattläggare ute på byggen.

Rickard. Rickard. skrev:
Nej då ska du ha klinkerssidan upp, eller ja det är då så mattläggarna brukar göra. Vissa gillar inte purusplattan och matta då man tydligen känner plattan igenom, vänder man den och flytspacklar ända mot brunnen så slipper man det.

Källa random mattläggare ute på byggen.
Tusen tack. Frågar jag en sak till. Om jag vänder den med den räfflade sidan upp och flytspacklar mot den medskickade förhöjningsring, betyder det då att tätskiktet ska gå över brunslocket, som man ska skruva? Känns ju som en skör punkt om nån av skruvarna skulle av nån anledningen börja röra sig och punktera tätskiktet. Det var därför jag undra om jag kunde vända den med den släta sidan upp och en förhöjningsring, för då skulle man flytspackla över skruvarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.