Hej

Jag ska till att lägga armering+elvärmeslinga och förstås flytspackla och sen blir det plastmatta uppepå.

Men jag blir inte klok på om jag satt purusplattan rätt eller om jag ska vända den.

Jag kanske missar något men instruktionerna säger ju ingenting om just flytspackling, bara att om jag ska ha plastmatta så ska jag ha glatta sidan uppåt, men vadå, ska man spackla mot plattan blir spacklet extremt tunt vid kanten??

Ska jag lägga distanser mellan platta och bjälklag? Det verkar ju som en bra idé men det står ingenting om det.

https://www.purus.se/fileadmin/pim/files/1/3/9425-Purusplattan_2014_21801.pdf

Purusplatta monterad med räfflad sida uppåt och en tätningsring, vid renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med purusplatta, räfflad sida uppåt, distansring och byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto

Som bilderna visar valde jag att ha den räfflade sidan uppåt och 12mm distansringen mellan brunn och platta.
Så planen har ju varit att spackla emot högsta punkten på brunnen och få en 12mm tjock kaka alldeles invid brunnen och tjockare längre ut från brunnen givetvis.

Inget ont alls om ahlsell där jag köpte den, dom kan ju bara hänvisa till instruktionerna som jag tycker är luddig.
Mailat med purus också men samma där, fick en pdf med instruktionerna bara.

Så nu hoppas jag verkligen nån här fattar vad jag menar och kan ge lite input, skulle vara kul att få flyta golvet nu.

Edit: två bilder jag hittade på byggshop
Man kanske kan se det som en ledtråd att dom flytspacklat på rillade sidan fast sen lagt klinkers istället för matta som i mitt fall?

Så som jag ser det på bilden med röda plastmattan blir det skitskumt att spackla mot purusplattan, som sagt blir spackelskiktet vid skarv platta/spån nära noll, och det är ju inte optimalt när jag ska ha elgolvvärme..?
3D-rendering av ett snitt genom golv med Purusplatta, räfflad sida uppåt, och avloppsrör.
Skapa konto
Illustration av en röd Purusplatta med räfflad sida uppåt intill ett golvbrunnssystem ovanför bjälklag.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.