7 195 läst · 13 svar
7k läst
13 svar
montering mockfjärdsfönster
Leveransen kom idag med 11 mockfjärdsfönster. Tänkte montera själv och blev lite paff då jag kände tyngden på fönstern. Det stora på 1800*1400 kommer att kännas i armarna. Hur i hela fridens namn får man in dom i fönsterhålen utan att riskera sumpa hela paketet på tårna och får sopa glas i dagar. Kan man inte plocka ur själva glaset på något sätt. Hur gör montörerna? Tips och länkar...
karm i karm, hur menar du då?
Gamla fönster och karm åker ut och nytt sätts in. Vridfönster kan man ju inte plocka ur själva bågen. Vore enkelt om man kunde haka ur dom som på "vanliga" fönster och montera karmen först. Men det skall väl inte vara för lätt förmodar jag. Snackade med bygggubbe som tipsade om fransk skruv i bottenregeln som man kunde ställa fönstret på efter att man vägt av skruvhattarna. Bytte även formskummet till vanlig drevningsmaterial för att slippa allt kladd och bök som många skriver om i forumet.
Men det lär bli tugnt med det stora fönstret. Skall dock börja med de mindre för att få rutin på det hela innan bjässen ska på plats.
Men det lär bli tugnt med det stora fönstret. Skall dock börja med de mindre för att få rutin på det hela innan bjässen ska på plats.
Jag undrade för när vi bytte sattes nytt fönster med karm i den befintliga karmen
Vilket gör sig mycket bra på vårt hus då fönstren var för stora tidigare.
Jo, de satte någon sorts skruv i nedre karmen, som de vägde in i vatten och ställde fönstret på.
Vilket gör sig mycket bra på vårt hus då fönstren var för stora tidigare.
Jo, de satte någon sorts skruv i nedre karmen, som de vägde in i vatten och ställde fönstret på.
Finns ju en teoretisk risk att fönstret åker ut på andra sidan då man stoppar in det i hålet. Jag kan ju omöjligt hålla emot på utsidan då det är på övervåningen. Kanske en mothålls kloss placeras på utsidan som fönstret kan ligga emot. Tyvärr finns det inte så mycket att spika på utsidan av fönsterhålet, men det ska nog gå. Känns ändå att det finns en viss risk att fönstret åker ut på andra sidan då det är tugnt. Vore ju inte så lyckat!
Hej !helge lundell skrev:Finns ju en teoretisk risk att fönstret åker ut på andra sidan då man stoppar in det i hålet. Jag kan ju omöjligt hålla emot på utsidan då det är på övervåningen. Kanske en mothålls kloss placeras på utsidan som fönstret kan ligga emot. Tyvärr finns det inte så mycket att spika på utsidan av fönsterhålet, men det ska nog gå. Känns ändå att det finns en viss risk att fönstret åker ut på andra sidan då det är tugnt. Vore ju inte så lyckat!
Använd en byggställning så klart , o regla upp på utsidan om du är ensam.
mvh// Goerana
Vad du än gör så plocka INTE isär fönstren!!!
Dom är invägda för att passa perfekt!
jag har för mig att när dom bytte mina fönster (Mockfjärd) så lyfte dom fönstren på plats, sen gick en ut och så justerade dom in fönstret.
Men först så slog dom ner två ordentliga spik, som förnstret ska "stå på" som dom la i våg. Då hade dom plockat bort en frihetsgrad, och då var det bara två kvar.
Ett annat tips är ju om du har trähus, slå fast en provisorisk regel tvärs över hålet, på så sätt kan inte fönstret tippa ut. Men gör inte detta själv, var TVÅ!!!
Har lite erfarenhet av Mockfjärdsfönster och dess montörer...
Dom fick byta mina fönster TVÅ gånger...
Lycka till!!
Dom är invägda för att passa perfekt!
jag har för mig att när dom bytte mina fönster (Mockfjärd) så lyfte dom fönstren på plats, sen gick en ut och så justerade dom in fönstret.
Men först så slog dom ner två ordentliga spik, som förnstret ska "stå på" som dom la i våg. Då hade dom plockat bort en frihetsgrad, och då var det bara två kvar.
Ett annat tips är ju om du har trähus, slå fast en provisorisk regel tvärs över hålet, på så sätt kan inte fönstret tippa ut. Men gör inte detta själv, var TVÅ!!!
Har lite erfarenhet av Mockfjärdsfönster och dess montörer...
Dom fick byta mina fönster TVÅ gånger...
Lycka till!!
villken utvänndning har du ? eller är det tegel fasad
dra ner 2 st fransk skruvar i regeln som ligger i botten i fönster gluggen. om det inte finns nåt att skruva ii lägg någon kloss eller borra oh plugga om det är betong.
ring sedan grannen o be om hjälp att lyfta i fönstret ( du kan tillverka enkla lyft hantag av 2 st regäla bultar som passar i karmskruvs hålen då har du bra att lyfta i.
om det inte finns något att spika på utsidan ex vid tegelfasad el likn så kann du tillverka en vinkel av en bit platt gjärn som du sedan borrar två små hål i sedan kan du spika fast vinkel gjärnet på sidan om fönster karmen ,
så då är det bara att tippa ut fönstret och då "hänger" fönstret i gjärnen utan att tippa ut.
sedan är det bara att ta fram vatten passet och karmskruvs nyckeln och justera in fönstert lycka till
dra ner 2 st fransk skruvar i regeln som ligger i botten i fönster gluggen. om det inte finns nåt att skruva ii lägg någon kloss eller borra oh plugga om det är betong.
ring sedan grannen o be om hjälp att lyfta i fönstret ( du kan tillverka enkla lyft hantag av 2 st regäla bultar som passar i karmskruvs hålen då har du bra att lyfta i.
om det inte finns något att spika på utsidan ex vid tegelfasad el likn så kann du tillverka en vinkel av en bit platt gjärn som du sedan borrar två små hål i sedan kan du spika fast vinkel gjärnet på sidan om fönster karmen ,
så då är det bara att tippa ut fönstret och då "hänger" fönstret i gjärnen utan att tippa ut.
sedan är det bara att ta fram vatten passet och karmskruvs nyckeln och justera in fönstert lycka till
Produkter som diskuteras: "karmskruvs"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ett tegelhus och jag är inne på plattjärn som jag ska fästa i under- och över regeln i fönsterhålet. Järnen kommer att sticka ut en bit både in och utanför fönstergluggen. På utsidan fäster jag en stoppkloss i järnet där fönsterkarmen skall ligga mot. På insidan fäster jag järnen i underregeln. Underregeln får två fransk skruvar som ligger i våg. I med fönstret på franska skruvarna och ut till stoppregeln. Kilar upp och skruvar fast. Lossar järnen på insidan och drar ut det på utsidan.
Jag tror det ska fungera, få se nu om det går rent praktiskt.
Jag tror det ska fungera, få se nu om det går rent praktiskt.
Fönstern på plats. Inga problem alls, visst var det tugnt men vi tog det lugnt. Två dagar 11 fönster. De sista två gjordes under två timmar, det första tog nästan fyra timmart...
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Montering taklampa
Belysning -
Typ av fästmaterial i lättbetong vid takmontering av gardiner?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ersätta Dewalt monteringsbygel DE 7025!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kakel lösnat från vägg vid montering av duschblandaren
Badrum -
Frågor om Fresh Intellivent Sky montering och kallras.
Ventilation