Diskuteras flitigt, jag vet, men det hjälper inte för jag har inte hittat några svar på hur 😅

Jag skulle behöva ha lite hjälp att förstå hur man skall snickra ihop en avväxling.

Jag har en liten tillbyggnad på G, ca 3x3m där det skall till ett brutet isolerat plåttak med ca 20 graders lutning med takstolar utmed varje vägg. I tillbyggnaden skall det dels till en pardörr om ca 160cm bredd, men också stora ”heltäckande” fönsterpartier om ca 180x180cm. Väggen har jag tänkt ska byggas av 45x195 i första hand.

Hade från början inte tänkt så mycket på avväxling, men nu är jag inne i smeten och har räknat ut efter dimensionsprogram att te x 45x170 som balk (röd) och limträ 90x90 (grön) som sidobalk.

Antar att det finns tusen olika sätt att bygga de här, någon som kan säga om mina ritningar är någon av dessa tusen alternativ? 😅 eller jag jag tänkt helt jäkla fel?

Förslag på annan konstruktion? Billigare? Smidigare? Effektivare? Känns spontant som så korta avstånd att de hade räckt med en stående pelare i varje ytterhörn med hammarband med bärlina från fasad och sen bara regla på runtomkring för att få önskad väggtjocklek och fästpunkter för skiv- och fasadmaterial. Men hur brukar man göra??

Hur gör man i ovankant av fönster förresten? Jag har blivit tvungen att ha den stående 170 regeln (hammarbandet? Avväxlings-Balken? Den gröna..) på den nivån för att fönster och tak ska liva snyggt med resten av huset, men då har jag inget stöd i bakkant av karm. Trycker man dit en liggande 145-regel i höjd med stående 170 eller klyver man en 170 till exakt 150mm passform?

• 3D-ritning av en väggkonstruktion med röd balk överst och gröna vertikala stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av trästomme för tillbyggnad med markerade avväxlingsbalkar och sidobalkar.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av trästomme för tillbyggnad med röd balk och gröna sidobalkar.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av träkonstruktion med avväxlingsbalkar och sidostolpar för tillbyggnad.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av en träkonstruktion för tillbyggnad med markerade balkar och sidobalkar i rött och grönt.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.