Jag ska montera en vedspis och mura upp fundamentet, men funderar lite på hur luckorna under vedspisen ska fixeras i murningen.
På baksidan av fronten sticker det ut två tungor med hål i. (tyvärr ingen bild) Tungorna ser ut ungefär som till gångjärnet på framsidan men lite längre utstick.
Man skulle kunna fästa en grov ståltråd i tungorna och mura in mellan varven. Men då måste man montera fronten redan under pågående murning. Och om man vill ta bort fronten måste man riva murningen.
Funderar på om man kan mura in krokar på exakt rätt ställe, eller skruva in krokar efter murningen, så att man bara krokar på fronten innan man ställer dit spisen ovanpå.

Är det någon som vet hur det brukar vara gjort?

Svart metallbox med två låsta lock, slitna hörn, skruvade på mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vedspis i hörnet av ett kök under renovering, vit kakel, trägolv, delvis rivna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har rivit några gammla murade vedspisar och då har dom varit fästa med inmurade ståltrådar. Så jag antar att det brukar göras så eller brukades iaf kanske dom har någon ny metod som gör att man kan demontera luckorna. Men jag tror det normalt räknas att luckorna håller minst lika länge som murningen.
 
Du gör som du vill och tänker och att det ska fungera. Det finns inga regler hur den ska sättas fast, i bland är det längre blad som går och fästes i väggarna. Mura upp allt så insatsen får plats, lämpligt att gör en ram i trä och mura omkring. Luckan sätts in i hålet och vingarna fästes i väggarna. På insidan i kanterna så muras det som en fals på insidan. Själva spisen kommer inte att stå på någon del av luckan. Det är nog att den ska stå på en klack eller så eller en hel botten. Det blir nog rätt varmt under så en botten är nog bra. I övrigt inga förslag på jobbet. Har vedspis på torpet med den har suttit där i 50 år.
 
Ursprungligen var ju utrymmet under spisen tänkt som vämeskåp. För att det ska fungera måste spisen stå på klackar så att spisens botten är exponerad i utrymmet. Om man gör en hel botten mellan spis och skåp blir det för kallt i utrymmet för att det ska fungera som värmeskåp.

Jag har botten exponerad och då blir det cirka 60 grader i skåpet efter några timmars eldning. Det är rätt lagom för ett värmeskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.