Hej,
Efter montering av jordad lamppropp och jordad lamphållare monterat i jordat lamputtag går säkring när strömbrytaren slås på. Vad gör jag för fel?
Jag har satt
*gröngul i jord
*blå i N
Ingen kabel är klämd eller skadad.
Alla andra typer av eluttag som jag provat i rummet är jordade och fungerar.
Efter montering av jordad lamppropp och jordad lamphållare monterat i jordat lamputtag går säkring när strömbrytaren slås på. Vad gör jag för fel?
Jag har satt
*gröngul i jord
*blå i N
Ingen kabel är klämd eller skadad.
Alla andra typer av eluttag som jag provat i rummet är jordade och fungerar.
Nej den ligger inte löst utan skruven som syns i bild klämmer fast jordledaren precis på samma sätt som fas och nolla sitter fast i plastbiten till vänster.
Jag testar imorgon att sätta plastbiten åt andra hållet, det kanske är där jag går bet. Alltså så att den utstickande biten med metallblecket pekar mot där lampan skruvas i(tvärtom mot bilden). Låter det som en god idé?
Jag testar imorgon att sätta plastbiten åt andra hållet, det kanske är där jag går bet. Alltså så att den utstickande biten med metallblecket pekar mot där lampan skruvas i(tvärtom mot bilden). Låter det som en god idé?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 426 inlägg
Köpt på nätet. Fanns både ojordat och jordat, och eftersom allting i rummet är jordat tänkte jag att det är lika bra att även ha jordade kontakter lampkontakter. Finns det ingen fördel med att inte ha jordade lampkontakter?E etompau skrev: