Hej,

Efter montering av jordad lamppropp och jordad lamphållare monterat i jordat lamputtag går säkring när strömbrytaren slås på. Vad gör jag för fel?

Jag har satt
*gröngul i jord
*blå i N

Ingen kabel är klämd eller skadad.
Alla andra typer av eluttag som jag provat i rummet är jordade och fungerar.

• Jordad lamppropp och kabel med gröngul jordtråd och blå N-tråd intill öppet lamputtag på träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med korrekt anslutna kablar; gröngul till jord och blå till N, inga synliga skador.
    Skapa konto
  • Öppen jordad lamppropp med anslutna gröngula, blå och bruna kablar, ingen synlig skada.
    Skapa konto
  • Monterad vit jordad lamppropp och lamphållare på träbord, inga synliga skador på kabeln.
    Skapa konto
tommib
Vad har du gjort i lampänden då?

Tack för ditt svar.
Det är svårt att fota, men jag ger det ett försök.

Sedan utöver bilden sitter själva fästet för glödlampan(alltså längst till vänster)

• Elkontakt monterad med synliga ledningar och skruvar på ett trägolv; grön jordtråd och blå nolltråd märkt "N".
    Skapa konto
Den lilla biten längst till vänster, ska den vara åt andra hållet? Jag upplever att den fastnar ifall jag skruvar in den åt det hållet, men det kanske är meningen?

tommib
Vad sitter jordledaren i? Ligger den bara löst i lamphållaren?

Jag har aldrig sett en jordad lamphållare men någon gång kan väl vara den första.

Nej den ligger inte löst utan skruven som syns i bild klämmer fast jordledaren precis på samma sätt som fas och nolla sitter fast i plastbiten till vänster.

Jag testar imorgon att sätta plastbiten åt andra hållet, det kanske är där jag går bet. Alltså så att den utstickande biten med metallblecket pekar mot där lampan skruvas i(tvärtom mot bilden). Låter det som en god idé? :)

Fungerar det inte imorgon kan jag alltid prova med en ojordad variant.

S softsolid skrev:
Den lilla biten längst till vänster, ska den vara åt andra hållet? Jag upplever att den fastnar ifall jag skruvar in den åt det hållet, men det kanske är meningen?
Uppenbarligen ja. Tungan som nu går åt höger ska få kontakt med gängan på glödlampan när den skruvas i.

Man kan ju undra vilken ökad elsäkerhet jordanslutningen i lamphållaren ger.
Var har du köpt lamphållaren eller kommer den från någon gammal armatur?

Bästa svaret

Om jag förstår det rätt så har TS vänt botten med kontakterna åt fel håll så metallblecket som ska ge kontakt med lampans gänga snarare ger kontakt med jordskruven.

• Gilla
softsolid och 1 till
  • Laddar…
Ja, tack så mycket. När jag vänder kontakten som sitter direkt mot glödlampans gänga åt rätt håll fungerar det. :)

• En lamphållare med skruvgänga läggs på ett mörkt underlag, redo för anslutning.
    Skapa konto
E etompau skrev:
Man kan ju undra vilken ökad elsäkerhet jordanslutningen i lamphållaren ger.
Var har du köpt lamphållaren eller kommer den från någon gammal armatur?
Köpt på nätet. Fanns både ojordat och jordat, och eftersom allting i rummet är jordat tänkte jag att det är lika bra att även ha jordade kontakter lampkontakter. Finns det ingen fördel med att inte ha jordade lampkontakter?

Lamphållare brukar vara gjorda av plast eller porslin och därmed är jordning helt överflödigt.

• Gilla
softsolid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.