Hej, jag blir knäpp på detta. Håller på och bygger ikeakök och har problem med stommen för ugn/spis. Den vita skenan bygger upp högre än vad de andra bänkskåpen gör så bänkskivan hamnar högre upp och linjerar inte med bänkskivan som den möter i hörnet.

Kontaktade ikea och fick som svar att jag skulle justera benen lite bara så de kommer k höjd. Men benen är ju bara framtill, baktill sitter skåpet på skena så där går det ju inte att justera.

Nån som vart me om samma problem eller vet nån lösning? Finns ju ”fullösningar” med att ex gröpa ur lite för vita metallskenan så den inte bygger upp så mycket men tänker att så ska de ju inte gå till…

• Vitt kök med en träfärgad bänkskiva som inte är i linje med övriga, på grund av en vit metallist under ugnen. Problem med justering av skenan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vit metallskena och skåpdel monterade mot en vägg, med rött märke på väggen. Problem med linjering av Ikeakök nämns i texten.
    Skapa konto
  • Närbild av en vit skena på en IKEA-köksstomme för ugn/spis, där skenan orsakar höjdskillnad för bänkskivan i hörn.
    Skapa konto
  • Köksskåp med ugnsstomme, justeringsproblem med vit skena som får bänkskivan att hamna högre än angränsande skiva.
    Skapa konto
  • Ojämn köksbänksnivå, där ena sidan är högre, orsakat av en vit metallskena under ett Ikeaköksbänkskåp.
    Skapa konto
R
Om du vänder den vita skenan upp o ner ser ut på bilden som om den går upp lite efter fästet..

R Rejäl skrev:
Om du vänder den vita skenan upp o ner ser ut på bilden som om den går upp lite efter fästet..
Om du tittar på bild fyra så ser du att det INTE är någon alternativ lösning.

R
R roli skrev:
Om du tittar på bild fyra så ser du att det INTE är någon alternativ lösning.
Ja nu ser jag😄
Jag skulle bara försänkt den ned i stommen med ett stämjärn..

R Rejäl skrev:
Jag skulle bara försänkt den ned i stommen med ett stämjärn..
Ja, det är nog den enda möjliga lösningen med denna konstruktionen om man vill behålla järnet. Att ta bort det helt kan ju vara lite vanskligt när man har skurit ur skivan för spishällen.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R roli skrev:
Ja, det är nog den enda möjliga lösningen med denna konstruktionen om man vill behålla järnet. Att ta bort det helt kan ju vara lite vanskligt när man har skurit ur skivan för spishällen.
Får nog bli så, men märkligt av ikea att konstruera det så

S sarah.a skrev:
Får nog bli så, men märkligt av ikea att konstruera det så
Det tycker jag med, en riktigt dålig lösning. Skulle man vilja välja en stenskiva till sitt kök så kommer den endast att vila på skruvskallarna. Snacka om punktupplag....

• Gilla
sarah.a
  • Laddar…
U
Man får med fyrkantiga brickor att skruva i på hörnskåpet som distanser så skivan vilar på dem istället Illustration av monteringsanvisningar för ett hörnskåp med fyrkantiga brickor som distanser och skruvar för fastsättning av skivan ovanpå.
Skapa konto

• Gilla
sarah.a
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Man får med fyrkantiga brickor att skruva i på hörnskåpet som distanser så skivan vilar på dem istället[bild]
Jasså? Måste helt ha missat det! Tack, ska kika igenom monteringsanvisningen igen o se vad jag slarvat med😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.