Hej,
I ena badrummet i vårt hus (flyttade in i ett "begagnat" hus för ett par månader sedan) finns inga duschväggar och det är bara hörnet som är kaklat. Jag har temporärt satt en rak duschstång med draperi, men den skyddar ju bara åt ett håll, mot muggen lixom.

Tanken är att montera böjda glasväggar.

Jag har lite funderingar kring monteringen och fästdetaljer och vad det kan tänkas finnas bakom kaklet...

Bifogar bild på hur badrummet ser ut.
Det är 914 resp 908 mm från hörnet ut till kakelkanten, så det borde ju passa bra med två st 90-dörrar.

Jag har försökt knacka och lyssna om det kan vara någon regel bakom, men är osäker.
Jag har en lågpris-regeldetektor och den piper hej vilt lite var stans. Ingen lust att köpa ytterligare en...

Huset är en massproducerad historia (20 på gatan) byggt av Skanska 2007. Tror det är trästomme och så trä och puts på fasaden.

Efter att ha läst div trådar om ämnet så föreslår vissa att bara limma med silicone, andra epoxylim och andra skruv i kombination med limning etc.
Metallexpander om det inte är reglar var min första tanke, men det var det någon som inte tyckte var en bra idé i någon tråd, medan någon annan använt det.

Jag har läst monteringsanvisning till INR, Vetro, IFÖ och IDO duschdörrar och alla verkar skicka med plastplugg för monteringen. Är det unieversellt och funkar överallt där det inte finns regel bakom (borde väl förvisso funka även i regel, även om det verkar onödigt då)?
Är det alltid typ spånskiva bakom gips eller någon annan vattenfast variant av skiva bakom tätskickt i badrum?

Någon som har en kvalificerad gissning av vad som finns bakom kaklet om det det inte är träreglar i vårt badrum och hur jag bör fästa duschdörrar?
Att bara limma känns svajigt, ffa att få profilerna att stå still tills siliconet härdat... Jag skulle nog känna mig tryggare med några skruv på ett bra sätt...

Mvh,
johfo

• DSC00781.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggt 2007 har väl gips antar jag utan att kunna regelverket från då. Idag ska man regla c/c 30 om det är skiv-vägg som ska kaklas så då borde Du ju hitta reglar där dörrarna ska fästas. Sen är ju frågan om det är trä lr plåtreglar, finns det verkligen inga ritningar på ett 4 år gammalt hus?
Silicon säger dom flesta ska hålla annars kan Du ju limma med PL 400 lr liknande, men jag hade skruvat dom ändå :)
Är det gips lr plåtreglar funkar väl nån form av gipsankare, plugg är bara ok i betongväggar.
Om det är en reglad vägg borde rimligtvis en regel sitta i hörnet och övriga på förhoppningsvis c/c 30 ut från den så jag skulle mäta mej fram och provborra ett litet hål om jag inte hade några ritningar att gå efter och använda lämplig metod för skruv beroende på vad jag hittade i hålet.

glöm inte att använda rostfria skruvar (riktiga och ej bara pläterade)

sak du limma så kan du tejpa fast profilerna under härdningen eller några klickar snabblim som håller fast eller några punkter med smältlim

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.