Hej. Jag vet att det finns många liknande trådar, men jag vill ändå vara säker.
Jag har inkommande TN-C upp till en huvudbrytare (25A), som sedan matar 4st plintar, L1, L2, L3, PEN.
Från plintarna så matas redan 3st befintliga undercentraler som redan är ganska fulla. Därav ytterligare en undercentral.

Nu till frågan angående fördelningen.
Undercentralenen ska mata ett kök bland annat.
Ansluta en AceFlex 5G 6mm2 till faserna och PEN. Alltså lägga både N+PE på PEN-plinten.
Sedan gå med faserna i rätt följd till huvudbrytaren i nya undercentralen.
Sedan lägga både inkommande N+PE på PE-skenan. Sedan dra en 10mm2 neutral från PE till inkommande N på jfb. Och från utgående på jfb till N-skenan?
Låter detta vettigt, eller ska jag köpa en 4G och dra en ensam PEN-ledare?

Mvh

Redigerat:
E
M MorkretsHerre skrev:
Hej. Jag vet att det finns många liknande trådar, men jag vill ändå vara säker.
Jag har inkommande TN-C upp till en huvudbrytare (25A), som sedan matar 4st plintar, L1, L2, L3, PEN.
Från plintarna så matas redan 3st befintliga undercentraler som redan är ganska fulla. Därav ytterligare en undercentral.

Nu till frågan angående fördelningen.
Undercentralenen ska mata ett kök bland annat.
Ansluta en AceFlex 5G 6mm2 till faserna och PEN. Alltså lägga både N+PE på PEN-plinten.
Sedan gå med faserna i rätt följd till huvudbrytaren i nya undercentralen.
Sedan lägga både inkommande N+PE på PE-skenan. Sedan dra en 6mm2 neutral till inkommande N på jfb. Och från utgående på jfb till N-skenan?
Låter detta vettigt, eller ska jag köpa en 4G och dra en ensam PEN-ledare?

Mvh
Du kan köra 5G6.
Men du ska inte ansluta på samma plint.

Gul grön til PE-plint och blå till N-plint utanför jordfelsbrytare. Därifrån till nollplint skyddad av jordfelsbrytare.

E El-Löken66 skrev:
Du kan köra 5G6.
Men du ska inte ansluta på samma plint.

Gul grön til PE-plint och blå till N-plint utanför jordfelsbrytare. Därifrån till nollplint skyddad av jordfelsbrytare.
Ok. Så från PEN-plint kopplas både N+PE.
Sedan gul/grön till PE och N till inkommande på jfb. Och sedan från utgående på jfb upp till N-plint? Kan det stämma? Klarar jag mig med 6mm2 som bygling?

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
I den nya undercentralen har du en inkommande PE till PE plinten, en inkommande N till jorfelsbrytaren (och ut från JFB till N plinten).

I matande ände kan du göra som El-Löken föreslog. Men jag (som inte är elektriker) tror att du kan ansluta både PE och N till PE skenan i den matande centralen, eftersom det är PEN in till den skenan,

Det viktiga är att du aldrig kombinerar PE och N i en ledare någonstans i anläggningen efter att de delats upp. Men på inkommande PEN är det kombinerat. Du delar upp till den nya centralen i inkopplingspunkten där N är inkopplad på PE(N) skenan.

EDIT: Läste fel i tidigare inlägg

• Gilla
MorkretsHerre
  • Laddar…
M MorkretsHerre skrev:
Ok. Så från PEN-plint kopplas både N+PE.
Sedan gul/grön till PE och N till inkommande på jfb. Och sedan från utgående på jfb upp till N-plint? Kan det stämma? Klarar jag mig med 6mm2 som bygling?
Du går ju ut med en 5ledare där både PE+N är ansluten i PEN skenan. I den nya centralen så lägger du ju in G/G på PE skenan och nollan går du direkt in i JFB för att sedan gå ut till Nollskena. Lite beroende på om allt i den nya centralen ska skyddas utav JFB.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Du går ju ut med en 5ledare där både PE+N är ansluten i PEN skenan. I den nya centralen så lägger du ju in G/G på PE skenan och nollan går du direkt in i JFB för att sedan gå ut till Nollskena. Lite beroende på om allt i den nya centralen ska skyddas utav JFB.
Yes. Tack för svar. Räcker det med 6mm2 att bygla upp från jfb till N-skena sedan? Allt ska ligga över jfb även. En trefasgrupp samt 9-10 enfasgrupper.

M MorkretsHerre skrev:
Yes. Tack för svar. Räcker det med 6mm2 att bygla upp från jfb till N-skena sedan? Allt ska ligga över jfb även. En trefasgrupp samt 9-10 enfasgrupper.
Ja, det räcker med 6mm2

• Gilla
MorkretsHerre
  • Laddar…
E
H hempularen skrev:
I matande ände kan du göra som El-Löken föreslog. Men jag (som inte är elektriker) tror att du kan ansluta både PE och N till PE skenan i den matande centralen, eftersom det är PEN in till den skenan,
Ja, detta föreslog jag. Då är skenan inte ren PE utan egentligen kombinerad PE/PEN och man skulle även kunna ta ut en =>10mm2 PEN därifrån.

Allt detta är givetvis bara spekulationer baserade på hörsägen då vi egentligen vet mindre än inget om hur TS realitet ser ut.

Jag har rensat bort en del Off Topic och förvirrande inlägg

/moderator

• Gilla
MorkretsHerre och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har rensat bort en del Off Topic ich förvirrande inlägg

/moderator
Nu förstår jag, tack.

• Gilla
MorkretsHerre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.