Jag bytte lucka till en 25 år gammal men fungerande ugn, Electrolux EKC6180. Jag förstår nu inte riktigt hur jag ska få gångjärnen att fästa igen. Det borde förstås vara i omvänd ordning som den snäpper fast men jag frågar här innan jag förstör något eller mina fingrar. Nyare modeller har en annan konstruktion.

Tittar jag bland reservdelar står det att man ska använda servicetekniker, men det är nog en standardskrivning.

• Närbild på en ugnslucka från insidan med fokus på gångjärnen, Electrolux EKC6180, där användaren behöver hjälp med att återmontera gångjärnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn till Electrolux ugnslucka, kromfärgat, med två ledade armar. Avsett för att fästa eller justera ugnsluckans position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Barnacle skrev:
Jag bytte lucka till en 25 år gammal men fungerande ugn, Electrolux EKC6180. Jag förstår nu inte riktigt hur jag ska få gångjärnen att fästa igen. Det borde förstås vara i omvänd ordning som den snäpper fast men jag frågar här innan jag förstör något eller mina fingrar. Nyare modeller har en annan konstruktion.

Tittar jag bland reservdelar står det att man ska använda servicetekniker, men det är nog en standardskrivning.
halmåneskruven i luckan måste regla gångjärnet vrid 1/4 varv medurs i öppet läge

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.