Håller på och ska montera väggfäste för en 65” TV som väger strax under 17 kg. Tidigare ägaren till min bostad har sagt att det är OSB bakom TV-väggen, men när jag började montera nu under kvällen så visar det sig att det enbart är delar av väggen som har OSB, vilket inte helt matchar med vart jag vill ha TV:n. På den vänstra sidan av väggfästet träffar jag OSB-skivan av vad det verkar och det sitter som berg, men på den högra sidan så verkar det bara vara gips… vet ej om det är enkel eller dubbelgips. Skulle tippa på enkelgips. Räcker det att jag sätter två mollypluggar på väggfästets högra sida för att det ska hålla? Vilken storlek bör jag i så fall köra? Eller är något annat att rekommendera?

Ska också nämna att det är ett fast väggfäste. Inget väggfäste med arm.

Tack på förhand!

R reinvent skrev:
Håller på och ska montera väggfäste för en 65” TV som väger strax under 17 kg. Tidigare ägaren till min bostad har sagt att det är OSB bakom TV-väggen, men när jag började montera nu under kvällen så visar det sig att det enbart är delar av väggen som har OSB, vilket inte helt matchar med vart jag vill ha TV:n. På den vänstra sidan av väggfästet träffar jag OSB-skivan av vad det verkar och det sitter som berg, men på den högra sidan så verkar det bara vara gips… vet ej om det är enkel eller dubbelgips. Skulle tippa på enkelgips. Räcker det att jag sätter två mollypluggar på väggfästets högra sida för att det ska hålla? Vilken storlek bör jag i så fall köra? Eller är något annat att rekommendera?

Ska också nämna att det är ett fast väggfäste. Inget väggfäste med arm.

Tack på förhand!
Inga problem. 17 kg är inte mycket. Om det sitter som berg med 2 skruv så behöver du inte Molly. Jag hade satt vanlig plugg och skruv på de 2 högra.

• Gilla
reinvent och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Inga problem. 17 kg är inte mycket. Om det sitter som berg med 2 skruv så behöver du inte Molly. Jag hade satt vanlig plugg och skruv på de 2 högra.
Vanlig plugg i enkelgips? Det kommer bara sluta i tårar...

Jag hade definitivt satt molly till höger. Två M4 borde räcka, M5 för att vara på den väldigt säkra sidan.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vanlig plugg i enkelgips? Det kommer bara sluta i tårar...
Nej. Med 2 skruvar i OSB'n är det lugnt.

Det beror ju på hur fästet ser ut. Är det två separata monteringsskenor så vill man att båda sitter fast.

D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på hur fästet ser ut. Är det två separata monteringsskenor så vill man att båda sitter fast.
Så kan det vara. Nu skrev TS vänstra och högra sidan av väggfästet så jag tolkar det som en enhet.

J
Tomatoes eller potatoes...
En Molly tar kanske 10 sekunder längre tid att dra i. Kanske värt att göra med tanke på hur lång tid fästet sitter där. Har man det liggande i verktygslådan är valet enkelt.

• Gilla
reinvent och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är två separata skenor som sitter bak på TV:n. Själva väggfästet som sitter på väggen är en del.

K Kane skrev:
Nej. Med 2 skruvar i OSB'n är det lugnt.
Även om dom skruvarna enbart sitter på ena sidan av väggfästet (den vänstra)?

Gipsankare. Dra i det i gipsen och sen 2 skruv. Det sitter berget 😜👍

• Gilla
reinvent
  • Laddar…
R reinvent skrev:
Det är två separata skenor som sitter bak på TV:n. Själva väggfästet som sitter på väggen är en del.
Bild?

testresultat

• Testresultat som visar hållfasthet för olika väggmaterial: STABIL, OSB och Plywood, med viktbelastning och mätresultat i kilo enligt Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tergo skrev:
testresultat
Upp med tjock-TV på väggarna nu.....😎

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.