Hej,

Tänkte höra mig för här bland expertisen. Ska installera ett gammalt element igen i befintliga rör. Känner mig tämligen säker på rörkopplingar m.m. Däremot behöver jag lite tips kring just själva inkopplingen och hur jag ska hantera trycket i systemet.

Systemet är 1-rörs med bergvärme på 2 våningen med pumpen i källaren. Installationen är på ovanvåningen.
Tänker att jag stänger av bergvärmepumpen och cirkulationspumpen (borde jag tömma trycket i expansionskärlet?). Därefter är min föreställning att jag borde kunna lätta på pluggarna så länge det bara är ett ställe i taget?

Bifogar en bild på rören och pluggarna, tyvärr (så vitt jag förstår) finns det ingen avstängningsventil på pluggarna.
 
  • Två vattenventiler ovanför svart marmorbänkskiva, isolerade med rörisolering, invändigt ljus vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är ettrörsystem?
För i så fall så är det ingen värme alls på någon radiator på den aktuella slingan.

Du måste sänka vattentryck i radiatorkretsen.

Jag tror det blir svårt att få dit radiatorn utan att ta bort bägge pluggarna samtidigt.

Hur ser rörändarna ut där radiatornippeln sitter?

Hur ser änden på radiatorkopplet ut?
 
Hej Demmpa,

Jag är inte helt säker, men misstänker det med tanke på att det är på nedervåningen och att de gjort något liknande med en ”tunga” som fördelar vattnet på ovanvåningen. För det är inget problem med värme i övriga slingan.

men oavsett så spelar det väl ingen roll då jag ska koppla in samma element som satt där tidigare?

Har inte en bild på elementet just nu men det är en äldre radiator utan koppel, utan där anslutningarna är fasta i radiatorn. Vilket innebär att det finns ju ingen avstängning på radiatorn heller. De har heller inte C/C 4 som moderna, utan mer C/C 7 (någon som kanske vet mer om det var någon standard förr?)

men den stora frågan är om det räcker med att strypa pumpen och cirkulationspumpen för att lätta trycket i slingan.
Självklart kommer det ut lite vatten när man öppnar dem, men det borde ju omöjligt bli några större mängder, eller tänker jag galet?


Demmpa Demmpa skrev:
Är du säker på att det är ettrörsystem?
För i så fall så är det ingen värme alls på någon radiator på den aktuella slingan.

Du måste sänka vattentryck i radiatorkretsen.

Jag tror det blir svårt att få dit radiatorn utan att ta bort bägge pluggarna samtidigt.

Hur ser rörändarna ut där radiatornippeln sitter?

Hur ser änden på radiatorkopplet ut?
 
Ingen annan som gjort något liknande och har tips?
 
Jodå. Har efterinkopplat en mängd radiatorer i mitt hus.
Du måste sänka vattentrycket till noll. Har du någon lägsta punkt där du kan tömma ur mer vatten så gör ev det oxkså. Sedan kan du stänga ev ventiler på både fram och tillbaka ledning så "hänger vattnet" i rören om du har tur.
Sen bara att ta fram lite trasor och annat och lossa försiktigt på ett lock och sen det andra. Går det inte bra, få ur mer vatten ur lägsta punkt eller köp mer trasor, testa igen.
Montera tillbaka radiatorn och sen får du fylla på, lufta, fylla på, lufta etc...
 
  • Gilla
Greyoso
  • Laddar…
Ja men det låter precis som jag tänkt mig. Kommer såklart komma ut lite vatten, men borde ju vara klart hanterbart om man är 2-3st som kan hjälpas åt.

tack för svar!

G guggen skrev:
Jodå. Har efterinkopplat en mängd radiatorer i mitt hus.
Du måste sänka vattentrycket till noll. Har du någon lägsta punkt där du kan tömma ur mer vatten så gör ev det oxkså. Sedan kan du stänga ev ventiler på både fram och tillbaka ledning så "hänger vattnet" i rören om du har tur.
Sen bara att ta fram lite trasor och annat och lossa försiktigt på ett lock och sen det andra. Går det inte bra, få ur mer vatten ur lägsta punkt eller köp mer trasor, testa igen.
Montera tillbaka radiatorn och sen får du fylla på, lufta, fylla på, lufta etc...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Greyoso Greyoso skrev:
Ja men det låter precis som jag tänkt mig. Kommer såklart komma ut lite vatten, men borde ju vara klart hanterbart om man är 2-3st som kan hjälpas åt.

tack för svar!
Det är inga problem att göra själv. Ta det lugnt bara. När trycket är noll kommer det inte forsa, bara rinna. Så då är det bara att testa att stänga fram/retur ventiler och skruva försiktigt av locket lite o se vad som händer, kommer ser för mkt vatten skruva åt igen.
 
  • Gilla
Greyoso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.