6 851 läst · 2 svar
7k läst
2 svar
Montera takdosa i efterhand.
Hej.
Jag har dragit vp-rör genom taket upp till vinden för att kunna koppla in på lämpligt ställe för att få el till två nya vägguttag. Jag tänkte ansluta till en takdosa någonstans däruppe. Närmaste taklampan jag kan dra till saknar dock takdosa, det är endast ett rör som går ned från vinden till taklampan.
Min fråga är om det är görligt att lirka upp röret som går ned till lampan, såga hål i taket och sätta dit en takdosa? Då kan jag ju även ansluta det nya vp-röret till den dosan.Eller finns det något bättre sätt?
Kanske dum fråga,men ibland är en till synes enkel sak komplicerad om man inte gjort det innan.
Tack.
PS.
Jag är medveten om kondensproblem på vindar, men den är ganska välisolerad så det föreligger inte det problemet här.
Jag har dragit vp-rör genom taket upp till vinden för att kunna koppla in på lämpligt ställe för att få el till två nya vägguttag. Jag tänkte ansluta till en takdosa någonstans däruppe. Närmaste taklampan jag kan dra till saknar dock takdosa, det är endast ett rör som går ned från vinden till taklampan.
Min fråga är om det är görligt att lirka upp röret som går ned till lampan, såga hål i taket och sätta dit en takdosa? Då kan jag ju även ansluta det nya vp-röret till den dosan.Eller finns det något bättre sätt?
Kanske dum fråga,men ibland är en till synes enkel sak komplicerad om man inte gjort det innan.
Tack.
PS.
Jag är medveten om kondensproblem på vindar, men den är ganska välisolerad så det föreligger inte det problemet här.
Kommer du åt allt ifrån vinden bara du skuffar undan lite isolering så är det nog görligt relativt lätt.
Men du måste nog sätta takdosan mellan två bjälklagsreglar.
Ta ett 80 doshål genom innertaket.
Kapa till en kortling som passar mellan bjälkarna precis där doshålet är.
Skruva fast takdosan i kortlingen och sätt en plåtvinkel i vardera änden på kortlingen.
Släpp ner kortling och dosa så dosan kommer i liv med innertaket (eller ett par mm ifrån) och skruva fast allt genom plåtvinklarna mot bjälkarna.
Avsluta med att fixa VP-röret. Kapa sätt skarvstycken och bitar av slang eller VP-rör tills det är som du vill.
Skruva fast takdosan i kortlingen och sätt en plåtvinkel i vardera änden på kortlingen.
Släpp ner kortling och dosa så dosan kommer i liv med innertaket (eller ett par mm ifrån) och skruva fast allt genom plåtvinklarna mot bjälkarna.
Avsluta med att fixa VP-röret. Kapa sätt skarvstycken och bitar av slang eller VP-rör tills det är som du vill.
Mycket bra beskrivet! Jag gjorde exakt så hos en kund som ville byta ut en spot till en hängande armatur. Det var väldigt enkelt, bara att ta med en skyffel upp på vinden och skotta bort isoleringen och borra uppifrån.Mikael_L skrev:Kommer du åt allt ifrån vinden bara du skuffar undan lite isolering så är det nog görligt relativt lätt.
Tänk på att dosan (och takuttaget) ska klara minst 15 kg så en kottling är nödvändig.
Liknande trådar
-
Fotplåt saknas till papptak. Går det att montera i efterhand?
Tak & Vind -
Kan man montera en strömbrytare i efterhand på en handdukstork?
Badrum -
Montera kortlingar i golvbjälklag i efterhand
Byggmaterial & Byggteknik -
Sensia arena: Montera auto-spolningskittet i efterhand
Badrum -
Montera downlightkåpa uppifrån i efterhand?
Belysning