Hej,

jag behöver montera T-rör på utgående rör i brunnen och hittade en variant som verkade enkel att montera själv https://markgrossen.se/enskilt-avlo...l-trekammarbrunn/?attribute_storlek=140x100mm

Har dock någon typ av rör i betong som går nedåt under utgående rör (som är pvc 110 mm). Se bild. Vet inte om betongröret är trasigt eller varför det finns där men det är ju i vägen för att montera T-röret. Kan jag förlänga T-röret så det hamnar utanför betongröret, någon som vet vad jag behöver köpa för att få till det?

/Andreas

• Bilden visar en brunn med ett PVC-rör och ett betongrör som går nedåt, med ett kors av betong ovanför. Utmaning att montera T-rör syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nästan ut som att det varit en böj ut där, som har eroderat sönder. den del du länkar till går bra om du kan fp dit den. Blir kanske att rensa lite i utgången för att få dit det. Sen att förlänga ut går bra, det är inte det som gäller, utan biten nedåt som ska göra att det som flyter in åker ut i infiltratioen

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser nästan ut som att det varit en böj ut där, som har eroderat sönder. den del du länkar till går bra om du kan fp dit den. Blir kanske att rensa lite i utgången för att få dit det. Sen att förlänga ut går bra, det är inte det som gäller, utan biten nedåt som ska göra att det som flyter in åker ut i infiltratioen
Det finns utrymme runt själva utloppets pvc-rör för att ”banka” in T-röret men kan jag köpa något att förlänga med som lika enkelt kan bankas in? Vill undvika att gå ned i brunnen förstås.

A AndreasEquinox skrev:
Det finns utrymme runt själva utloppets pvc-rör för att ”banka” in T-röret men kan jag köpa något att förlänga med som lika enkelt kan bankas in? Vill undvika att gå ned i brunnen förstås.
Gå inte ned i brunnen, det finns gaser som kan göra att du svimmar. Kan du komma åt uppifrån så är det bra. Men som en varning, ni ska var 2 st när du gör det och ska du luta dig ner, så ha ett rep omkring dig som den andra håller i. Lätt att åka ner när man lutar sig mycket ner i en brunn. I övrigt så verkar det bra med vad du skriver.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Montering i äldre brunnar: Person rensar röranslutning med hammare och plankbit, illustrerat för att stöta bort ojämnheter i cementrör.
Skapa konto

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gå inte ned i brunnen, det finns gaser som kan göra att du svimmar. Kan du komma åt uppifrån så är det bra. Men som en varning, ni ska var 2 st när du gör det och ska du luta dig ner, så ha ett rep omkring dig som den andra håller i. Lätt att åka ner när man lutar sig mycket ner i en brunn. I övrigt så verkar det bra med vad du skriver.
Tack för informationen!

Centano Centano skrev:
[bild]
Problemet är att det horisontella röret på T-röret bara är 20 cm och det sitter betong framför utloppet så behöver någon typ av förlängning

Tanken är väl att man knackar bort eventuella utstick innan montering?

Centano Centano skrev:
Tanken är väl att man knackar bort eventuella utstick innan montering?
Okej om jag lyckas knacka bort betongröret nedåt skulle det förstås gå att montera T-röret. Kommer dock hamna betongrester på botten, kan ev ställa till problem sen för slamtömningsbilen?

Inga problem, knacka dit och lås fast.
Vårat t-rör.
Ett T-rör i orange plast installerat i en avloppsbrunn fylld med vatten och omgiven av betong.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.