Hej,
jag behöver montera T-rör på utgående rör i brunnen och hittade en variant som verkade enkel att montera själv https://markgrossen.se/enskilt-avlo...l-trekammarbrunn/?attribute_storlek=140x100mm
Har dock någon typ av rör i betong som går nedåt under utgående rör (som är pvc 110 mm). Se bild. Vet inte om betongröret är trasigt eller varför det finns där men det är ju i vägen för att montera T-röret. Kan jag förlänga T-röret så det hamnar utanför betongröret, någon som vet vad jag behöver köpa för att få till det?
/Andreas
jag behöver montera T-rör på utgående rör i brunnen och hittade en variant som verkade enkel att montera själv https://markgrossen.se/enskilt-avlo...l-trekammarbrunn/?attribute_storlek=140x100mm
Har dock någon typ av rör i betong som går nedåt under utgående rör (som är pvc 110 mm). Se bild. Vet inte om betongröret är trasigt eller varför det finns där men det är ju i vägen för att montera T-röret. Kan jag förlänga T-röret så det hamnar utanför betongröret, någon som vet vad jag behöver köpa för att få till det?
/Andreas
Ser nästan ut som att det varit en böj ut där, som har eroderat sönder. den del du länkar till går bra om du kan fp dit den. Blir kanske att rensa lite i utgången för att få dit det. Sen att förlänga ut går bra, det är inte det som gäller, utan biten nedåt som ska göra att det som flyter in åker ut i infiltratioen
Det finns utrymme runt själva utloppets pvc-rör för att ”banka” in T-röret men kan jag köpa något att förlänga med som lika enkelt kan bankas in? Vill undvika att gå ned i brunnen förstås.J jonaserik skrev:Ser nästan ut som att det varit en böj ut där, som har eroderat sönder. den del du länkar till går bra om du kan fp dit den. Blir kanske att rensa lite i utgången för att få dit det. Sen att förlänga ut går bra, det är inte det som gäller, utan biten nedåt som ska göra att det som flyter in åker ut i infiltratioen
Gå inte ned i brunnen, det finns gaser som kan göra att du svimmar. Kan du komma åt uppifrån så är det bra. Men som en varning, ni ska var 2 st när du gör det och ska du luta dig ner, så ha ett rep omkring dig som den andra håller i. Lätt att åka ner när man lutar sig mycket ner i en brunn. I övrigt så verkar det bra med vad du skriver.A AndreasEquinox skrev:
Tack för informationen!J jonaserik skrev:Gå inte ned i brunnen, det finns gaser som kan göra att du svimmar. Kan du komma åt uppifrån så är det bra. Men som en varning, ni ska var 2 st när du gör det och ska du luta dig ner, så ha ett rep omkring dig som den andra håller i. Lätt att åka ner när man lutar sig mycket ner i en brunn. I övrigt så verkar det bra med vad du skriver.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Montera minireningsverk i befintlig trekammarbrunn- avalon nordic
Vatten & Avlopp -
Kan jag montera en ballofix direkt på T-röret
Vatten & Avlopp -
t-rör på trekammarbrunn
Vatten & Avlopp -
Sätta fast t-rör på trasigt avloppsrör trekammarbrunn
Vatten & Avlopp -
Lämpligt djup på t-rör trekammarbrunn