Klart man monterar det själv, jag har byggt hela min anläggning själv av en hel del udda grejer som anpassats och idag består den av två pannor, en helvedspanna modell "krematorium" och en flispanna och dom är dockade mot en 3-kubikstank som är en fd. varmvattenbetedare.
Tänk bara på att lägga rören så att all luft stiger uppåt och försvinner och tänk "thermosifonprincipen" så det finns självcirkulationsmöjligheter. Pannbotten ska om möjligt vara lägsta punkten, då GÅR det inte att misslyckas.
Tänk bara på att lägga rören så att all luft stiger uppåt och försvinner och tänk "thermosifonprincipen" så det finns självcirkulationsmöjligheter. Pannbotten ska om möjligt vara lägsta punkten, då GÅR det inte att misslyckas.
Klart att det går att göra det själv.Läs på så mycket du kan innan.Faktum är att många rörisar inte har koll på hur man bygger en bra ved anl .Men dom har den praktiska kunnandet om hur man löder och mäter bockar osv..
Bra är nog att ha någon kunnig att fråga när man är osäker.
Bra är nog att ha någon kunnig att fråga när man är osäker.
Ser helt perfekt ut! Men finnes plats så lämna lite utrymme för mer tankvolym tycker jag. Kan vara bra att ha senare...
Och följ rekommendationer på rördimensioner från både Laddomat och panntillverkare! Har fått intrycket att det är ett vanligt hempularfel.
Och följ rekommendationer på rördimensioner från både Laddomat och panntillverkare! Har fått intrycket att det är ett vanligt hempularfel.
För att minimera problem med luft ska rören dras till sidan av tanktoppen och topputtagen enbart användas för avluftning.Daddy-R skrev:
Avstick för skjunten görs nedåt får att inte få luft i elementenkretsen.
Sen ska man försöka undvika flera småtankar. Borde inte vara nåt problem med bara 2 m3. Vilket fö är för lite för de flesta hus.
För att minimera problem med luft ska rören dras till sidan av tanktoppen och topputtagen enbart användas för avluftning. fel tycker jag, hetvattnet skall flöda ut över toppen på tanken, avluftningen sitter på högsta punkten på det grova (1 1/4" eller mer) hetvattenröret.
Avstick för skjunten görs nedåt får att inte få luft i elementenkretsen kan väl inte ge några problem när systemet väl är genomluftat
Sen ska man försöka undvika flera småtankar. Borde inte vara nåt problem med bara 2 m3. Vilket fö är för lite för de flesta hus- fel igen, en tekniktank och stor tank är det mest lämpade för eldriften på sommaren, om man inte väljer att ha en elektriskt vv-beredare i serie (som jag har själv). Till en Atmos 30-panna är det lämpligt med 1500-2000 liter, då får man elda en gång per dygn om man bor i södra Sverige och har en normalisolerad villa.
Men som jag skrev i mitt första svar:"På forumet är det många som gjort allt själv och som också har ganska bestämda åsikter om hur det skall göras." Och inget fel i det.
Avstick för skjunten görs nedåt får att inte få luft i elementenkretsen kan väl inte ge några problem när systemet väl är genomluftat
Sen ska man försöka undvika flera småtankar. Borde inte vara nåt problem med bara 2 m3. Vilket fö är för lite för de flesta hus- fel igen, en tekniktank och stor tank är det mest lämpade för eldriften på sommaren, om man inte väljer att ha en elektriskt vv-beredare i serie (som jag har själv). Till en Atmos 30-panna är det lämpligt med 1500-2000 liter, då får man elda en gång per dygn om man bor i södra Sverige och har en normalisolerad villa.
Men som jag skrev i mitt första svar:"På forumet är det många som gjort allt själv och som också har ganska bestämda åsikter om hur det skall göras." Och inget fel i det.
Det mest elementära är att inte krångla till saker och ting i onödan.
Och Daddy-R verkar ha kläm på det så följ hans ritning så funkar det.
Men sätt en back ventil på påfyllningen det är det enda som felas.
Och Daddy-R verkar ha kläm på det så följ hans ritning så funkar det.
Men sätt en back ventil på påfyllningen det är det enda som felas.
Det är fel att göra en luftsäker installation om man kan fakturera kunden för uppstartsproblemen. Annars tycker jag att man ska se till att göra en bra installation. Din lösning kräver en ganska stor luftficka på högsta punkt annars stannar cirkulationen direkt vid ett strömavbrott eller när pannan närmar sig kokpunkten och börjar släppa ångbubblor. Detta är inget teoretiskt påhitt utan erfarenhet från många mer eller mindre felkopplade anläggningar. Denna luftficka får man gratis om man ansluter i sidan av tanken.Daddy-R skrev:För att minimera problem med luft ska rören dras till sidan av tanktoppen och topputtagen enbart användas för avluftning. – fel tycker jag, hetvattnet skall flöda ut över toppen på tanken, avluftningen sitter på högsta punkten på det grova (1 1/4" eller mer) hetvattenröret.
Avstick för skjunten görs nedåt får att inte få luft i elementenkretsen – kan väl inte ge några problem när systemet väl är genomluftat
Sen ska man försöka undvika flera småtankar. Borde inte vara nåt problem med bara 2 m3. Vilket fö är för lite för de flesta hus- fel igen, en tekniktank och stor tank är det mest lämpade för eldriften på sommaren, om man inte väljer att ha en elektriskt vv-beredare i serie (som jag har själv). Till en Atmos 30-panna är det lämpligt med 1500-2000 liter, då får man elda en gång per dygn om man bor i södra Sverige och har en normalisolerad villa.
Men som jag skrev i mitt första svar:"På forumet är det många som gjort allt själv och som också har ganska bestämda åsikter om hur det skall göras." Och inget fel i det.
Lite onödigt att skicka upp luft i radiatorkretsen tills allt är avluftat eller ånga vid ett kok.
Dom flesta experter är eniga om att man ska ha en tank hellre än flera. Sätter man elpatronen högt i en 2 m3 tank och isolerar den riktigt är förlusterna försumbara. Det är inte vattenvolymen man värmer som kostar el, det är förlusterna.
OK Matss, visst kan man se det så. Jag har ingen stor luftficka på toppen av hetvattenröret, ett T och några nipplar till en manuell luftare, men visst man måste lufta efter varje eldning de första veckorna tills allt vatten varit uppe i 80 grader. Men om man bygger till sig själv kanske det inte är en stor olägenhet.Matss skrev:Det är fel att göra en luftsäker installation om man kan fakturera kunden för uppstartsproblemen. Annars tycker jag att man ska se till att göra en bra installation. Din lösning kräver en ganska stor luftficka på högsta punkt annars stannar cirkulationen direkt vid ett strömavbrott eller när pannan närmar sig kokpunkten och börjar släppa ångbubblor. Detta är inget teoretiskt påhitt utan erfarenhet från många mer eller mindre felkopplade anläggningar. Denna luftficka får man gratis om man ansluter i sidan av tanken.
Lite onödigt att skicka upp luft i radiatorkretsen tills allt är avluftat eller ånga vid ett kok.
Dom flesta experter är eniga om att man ska ha en tank hellre än flera. Sätter man elpatronen högt i en 2 m3 tank och isolerar den riktigt är förlusterna försumbara. Det är inte vattenvolymen man värmer som kostar el, det är förlusterna.
Vad det gäller tankarna så har ingen någon annan åsikt än att störst är bäst, men det är oftast en praktiskt fråga med takhöjder, dörrar osv. både storlek och hur mycket isolering man får plats med.
Däremot förstår jag inte vad du menar att det sker när systemet kokar. Frigörs det ytterligare luft, för vattenångan återgår ju till vätska när den kallnar?
Jag vet inte om det bara är ånga eller luft som frigörs men det kvittar egentligen. Blir det ånga/luftblåsa i röret stannar cirkulationen och då kokar det rejält.
En person förklarade noga att man aldrig fick elda äver 80 grader på pannan "för då kokar det" Då var röret draget som i ditt fall. När jag proveldade kom pannan up i 90 grader och låg där ett bra tag. Men helt plötsligt steg tempen till över 100 och det började det koka. Förklaringen var att pannan släppte en bubla och cirkulationen stannade. Nu var det 28-rör och 30 kW-panna men principen är den samma.
En person förklarade noga att man aldrig fick elda äver 80 grader på pannan "för då kokar det" Då var röret draget som i ditt fall. När jag proveldade kom pannan up i 90 grader och låg där ett bra tag. Men helt plötsligt steg tempen till över 100 och det började det koka. Förklaringen var att pannan släppte en bubla och cirkulationen stannade. Nu var det 28-rör och 30 kW-panna men principen är den samma.