Väggarna har fått isolerad installationsvägg med liggande 45x45 reglar som jag sedan har satt liggande OSB på utan vertikala kortlingar vid skarvarna.

Frågan är hur gipsskivorna ska monteras. Alltså de ska ju monteras stående men ska man se till att kortskarvarna hamnar på en underliggande 45 regel eller är det strunt samma hur det ser ut under OSBn och fästa gipsskivorna som om jag hade stående reglar cc45?
Eller borde jag bara skruva gipsskivorna där jag vet att 45 regeln är under OSBn. Dvs skruvraderna blir horisontella trots att skivorna står vertikalt?

Rummet kommer delas i två och bli sovrum och lekrum med en högsta höjd på drygt 4m.

Det ska inte spela någon roll. Har du OSB/ Byggplyfa bakom så tillåter det "vild" gipsskruvning. Gipset hjälper till att stärka upp vid skarvarna så att det inte svikar. Klart det hade varit helt stabilt om du satt kortlingar.

Det är min åsikt.

MVH

• Gilla
Stug4n
  • Laddar…
sankaboy skrev:
Väggarna har fått isolerad installationsvägg med liggande 45x45 reglar som jag sedan har satt liggande OSB på utan vertikala kortlingar vid skarvarna.

Frågan är hur gipsskivorna ska monteras. Alltså de ska ju monteras stående men ska man se till att kortskarvarna hamnar på en underliggande 45 regel eller är det strunt samma hur det ser ut under OSBn och fästa gipsskivorna som om jag hade stående reglar cc45?
Eller borde jag bara skruva gipsskivorna där jag vet att 45 regeln är under OSBn. Dvs skruvraderna blir horisontella trots att skivorna står vertikalt?

Rummet kommer delas i två och bli sovrum och lekrum med en högsta höjd på drygt 4m.
Då du har OSB bakom, är det bara att skruva. Det blir mer ändå mer hållbart, än gips skruvad direkt i stående reglar med liggande kortlingar.

Det som gjorde att jag började fundera var när jag hade läst på norgips hemsida: http://www.norgips.se/montering
2 lager i kors har de bara tagit med för tak och då ligger kortskarvarna för lager två på underliggande regel.
Men logiskt sett så borde det räcka att man ser till att skruva utmed alla skarvar och en rad på mitten alternativt horisontellt i underliggande reglar.

OM det gällde ett badrum (vilket det inte gör) så ska gipsen skruvas i reglar inte i enbart OSB

Lägger in ifall någon letar efter svar till sitt badrumsbygge :)

Alltså borde jag sätta så mycket som möjligt i regel eftersom det borde vara bättre även om det inte är nödvändigt i mitt fall.

Funderar på om jag ska försöka sätta i underliggande regel och sedan utmed alla ytterkanter på skivan men hoppa över att få kortskarvarna över en regel mest för att det är enklast och jag slipper minst 10% extra spill. Det borde sitta tillräckligt bra då.

Jag har byggt precis så som TS beskriver. Jag skruvade gipsen enbart i OSB utan hänsyn till några reglar. Det blev alldeles utmärkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.