Hej!
När jag kom hem från en semesterresa häromdagen så hade hängrännan och krokarna till vår ena takkupa ramlat ner.
De tidigare krokarna satt monterade i något fäste som ser ut att ha varit fastskruvat i plåten över fönstret, se bild.
Blåmålad träfascia med rost och flagande färg vid takkant; stående plaströr, ljus himmel, moln bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är frågan hur jag skall få upp nya hängrännan igen? Tror ni jag kan köpa något likande de här:

Svart metallkonsol eller väggkrok med två skruvhål för montering, möjligtvis tillbehör för upphängning eller förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och bara skruva fast genom plåten och in takfotsbrädan bakom?
 

Bästa svaret

Ja det fungerar, du behöver troligen plocka ner röret för att få i rännan i dom kroken.
Man ska igentligen montera rännan med framkanten först, så lite våld kan krävas....
Men din väggplåt ser väldigt vissen ut, så jag hade bytt eller åtminstone skrapat och målat
 
  • Gilla
Linus Norén
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja det fungerar, du behöver troligen plocka ner röret för att få i rännan i dom kroken.
Man ska igentligen montera rännan med framkanten först, så lite våld kan krävas....
Men din väggplåt ser väldigt vissen ut, så jag hade bytt eller åtminstone skrapat och målat
Tack för svar. Jag ger det ett försök.
Jo jag vet att plåten inte är den bästa, får kanske ordna det med när jag ändå är där uppe. Byte av plåt får nog vänta ett tag.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.