Kan jag få en detaljerad förklaring hur jag ska koppla in WMR-252 i min trappbrytare? Helst så att ena kan användas som vanlig strömbrytare men det är inte nödvändigt.
 
R
Såsom jag skrev. Jag hade 3st strömbrytare I hallen som styrde samma lampa och dessa fick sig varsin trådlös istället. Fixxat
 
Puffar denna tråd.

Fungerar WMR-252 med Telldus Duo?
 
Hej,
Köpte en sådan här puck och vill bara tända och släcka med min telldus Net.
Hur gör jag med de vita trådarna?
Trodde det skulle räcka at koppla ihop dom med en sockerbit..

Nu verkar det som att efter att jag tänt den kan jag inte påverka den med Telldus utan måste påverka med knappen.
Jag vill alltså inte använda knappen alls utan bara köra med Telldus.
Går det eller köpte jag fel produkt?
 
stefan100 skrev:
Hej,
Köpte en sådan här puck och vill bara tända och släcka med min telldus Net.
Hur gör jag med de vita trådarna?
Trodde det skulle räcka at koppla ihop dom med en sockerbit..

Nu verkar det som att efter att jag tänt den kan jag inte påverka den med Telldus utan måste påverka med knappen.
Jag vill alltså inte använda knappen alls utan bara köra med Telldus.
Går det eller köpte jag fel produkt?
Isolera de vita. Då ska det funka. :)
Alltså var för sig.
 
FredrikR skrev:
Isolera de vita. Då ska det funka. :)
Alltså var för sig.
Ganska säker på att det inte spelar någon roll om dom vita kablarna har kontakt med varann eller inte, den är ju gjord för att kopplas till en vanlig växlande brytare.
Kan du tända med Tellsticken men inte släcka?
Låter som problem med räckvidden på sändaren/mottagaren.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ja sant, det blir ju som om den är fysiskt tänd, men man kan ju ändå tända och släcka med fjärr/Tellstick. :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hej,
Tycker inte det som skrivs här stämmer.
Efter installation mot telldus hittar den direkt.

Slår om direkt efter installation och sedan 'död från teldus'.

Den är sedan helt 'död' från telldus tills jag ändrat den fysiska brytaren - då fungerar den på första tändningen.
sedan kan inte telldus göra något innan jag ändrat den fysiska brytaren igen.

Detta är inget som har med räckvidd att göra utan hur logiken hänger ihop i apparaten.

Inget avstånd eller andra enheter kopplade i testet.

Kan någon hitta ett logikschema?
 
Kan du bara tända med Telldusen, eller kan du även släcka om du släcker och tänder med knappen först?

Det låter som om du har programmerat den fel på något sätt.
 
Kan du ta en bild på hur du har kopplat?
Du nämner en strömbrytare och samtidigt så har du satt en sockerbit på dom vita kablarna?
Har du verkligen kopplat som på bilderna i bruksanvisningen?
 
Strömbrytaren ska kopplas in på de vita, inget annat.
Låter som du kopplat in strömbrytaren galet.
 
Såhär har jag kopplat.
Alltså strömbrytaren är alltid sluten men jag ev. kommer koppla in omkastare en senare.

Om strömbrytaren alltid är sluten borde jag väl kunna aktivera / deaktivera lasten via telldus?

Jag ser att när jag 'parat' den mot telldus går det direkt och teldus säger att den är hittad.

Sedan när jag tänder från telldus 1:a gången går det perfekt och direkt.

Sedan kan jag inte göra något med den från telldus (måste koppla loss brytaren (de vita sladdarna på toppen av bilden) för att kunna ändra något från telldus.

Är det normalt?
I så fall hur är den tänkt att användas?
Kan nån ge mig några exempel?

Jag vill ha den som en brytare jag kan tända och släcka via telldus om den fysiska prytaren är på.
Är den fysiska brytaren av skall teldus inte kunna påverka detta.
Va tänker jag fel?

Elektriskt kopplingsschema som visar en alltid sluten strömbrytare och en last (utelampa) med planer för framtida omkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, det går inte så som du tänkt, den fysiska strömbrytaren har inte sådan funktion.
Funktionen är att du ska kunna tända/släcka både via fysiska brytaren och trådlöst oberoende av varandra.

När du programmerade enheten var den fysiska strömbrytaren i avstängt läge, alltså var det en öppen krets på dom vita sladdarna, enligt manualen så måste det vara det för att det ska bli rätt.

För att få den funktionen som du vill ha så skulle du haft LCMR-1000 eller WMR-3500-2 och den mekaniska brytaren i serie (innan på fasen) med någon av ovan nämnda enheter.

Edit: här finns alla manualer, https://www.dropbox.com/sh/5dtvs8fdmy6yk13/AADFQL9PItk8W6He1nzeSvCPa?dl=0
Länken är från Nexas hemsida, http://www.nexa.se/support
 
Redigerat:
Vad händer om inkommande fas går via strömbrytaren då, då borde den väl fungera som stefan100 vill?
Och de 2vita isoleras var för sig, eller kopplas ihop.
 
stefan100 skrev:
Såhär har jag kopplat.
Alltså strömbrytaren är alltid sluten men jag ev. kommer koppla in omkastare en senare.

Om strömbrytaren alltid är sluten borde jag väl kunna aktivera / deaktivera lasten via telldus?

Jag ser att när jag 'parat' den mot telldus går det direkt och teldus säger att den är hittad.

Sedan när jag tänder från telldus 1:a gången går det perfekt och direkt.

Sedan kan jag inte göra något med den från telldus (måste koppla loss brytaren (de vita sladdarna på toppen av bilden) för att kunna ändra något från telldus.

Är det normalt?
I så fall hur är den tänkt att användas?
Kan nån ge mig några exempel?

Jag vill ha den som en brytare jag kan tända och släcka via telldus om den fysiska prytaren är på.
Är den fysiska brytaren av skall teldus inte kunna påverka detta.
Va tänker jag fel?

[bild]
Jag förstår fortfarande inte hur du har kopplat, är det en WMR-252?
Den ser ut såhär, Nexa WMR-252 dimmer för LED/ESL med två skruvanslutningar och teknisk specifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På din skiss så ser det ut som om du har 4 anslutningar, men den har bara 2.

Om du vill att dimmern endast ska vara aktiv när din mekaniska brytare är på
så kopplar du in tändtråden som kommer efter din brytare in på L och sedan går
du vidare från utgången till din lampa.
Dom vita kablarna på dimmern ska du INTE använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.