R
det är iaf så jag tolkar bilden då den ser ut att bryta kretsen helt:
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nog kan du väl tända eller släcka med endera, oavsett position på befintliga strömbrytaren?
 
R
men om du slår av den mekaniska brytaren så bryts väl strömmen till mottagaren?

Var ska tåtarna ovan stoppas in? De ät två trådar men ser ut som att enbart fasen bryts.
 
Redigerat:
Nu fungerar det... ingen aning varför, har inte ändrat nåt...

BTW: håller på att installera olika sensorer/brytare i stugan för bättre kontroll. Det är ett hus från början av 80-talet och nu har jag tyvärr hittat en brytare, där det inte finns en nolla... nån lösning för det?
 
Redigerat:
När man kopplar in den trådlösa pucken mot en fysisk brytare så ska man montera en returfjäder på brytaren så att brytaren automatiskt hamnar i utgångsläget då funkar det att tända/släcka med fysiska knappen och trådlösa knappar oberoende av varandra, jag har för mig att det står om returfjädern i beskrivningen.
 
R
de står i manualen: "enbart för användning med 1-polig strömbrytare. Anslut aldrig spänning till de vita kablarna, detta kommer skada produkten". Inget om returfjäder eller var de vita trådarna ska kopplas in mot?! Nån som vet?

Denna kräver inte nolla men den har dimmerfunktion.
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-dimmers/wmr-252
 
Roland112 skrev:
men om du slår av den mekaniska brytaren så bryts väl strömmen till mottagaren?

Var ska tåtarna ovan stoppas in? De ät två trådar men ser ut som att enbart fasen bryts.
Dom 2 tåtarna ska enbart in till brytaren.
Brytaren får inte vara ansluten till nätet.
Spänningen går genom L, N - N L|
 
Roland112 skrev:
de står i manualen: "enbart för användning med 1-polig strömbrytare. Anslut aldrig spänning till de vita kablarna, detta kommer skada produkten". Inget om returfjäder eller var de vita trådarna ska kopplas in mot?! Nån som vet?

Denna kräver inte nolla men den har dimmerfunktion.
[länk]
Här ser du:
http://www.nexa.se/wp-content/uploads/2015/06/Manual-WMR-1000.pdf
 
R
så de vita trådarna ska in i "utgångarna" på bilden (där tändtråd annars ska anslutas) och fas kopplar man aldrig in alls på denna?
17-3_stroemstaellare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Roland112 skrev:
så de vita trådarna ska in i "utgångarna" på bilden (där tändtråd annars ska anslutas) och fas kopplar man aldrig in alls på denna?
Nej, Roland, ena vita ska kopplas till ena "pil ut" andra vita ska kopplas till L.

Om bägge vita kopplas till var sin "pil ut" så kommer brytaren inte fungera.
 
R
men de står ju att de vita aldrig får kopplas mot spänning?
 
Ja! Men eftersom man flyttar över både fasen och tändtråden från strömbrytaren till trådlösa pucken så blir ju strömbrytaren spänningslös.
 
R
aha de förklarar saken. Måste man då ha en fjädrande brytare eller går de även utan? För om den fjädrar så måste väl mottagaren vara anpassad för dimning? Frågan är om WMR 1000 klarar dimmerfunktion?
 
Fungerar helt ua. om man gör som det står i #7... ingen fjäder behövs.
 
R
ok, bra att veta, tack då har man lärt sig något nytt då jag har endel nexa i huset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.