Qwertan skrev:
Bara av ren nyfikenhet och ren okunskap så funderar jag på en av bilderna: Varför är det kopplat 2 faser (svarta) till en brytare?
Eller är det bara jag som ser konstigt?
Det är med största sannolikhet för att matningen går vidare till ett vägguttag eller annat.
Fasen är skarvad i brytaren. Vanligt att det ser ut så om du har en strömbrytare på väggen och ett vägguttag rakt under vid golvet.

Qwertan skrev:
Bara av ren nyfikenhet och ren okunskap så funderar jag på en av bilderna: Varför är det kopplat 2 faser (svarta) till en brytare?
Eller är det bara jag som ser konstigt?
Den ena svarta går vidare till tex vägguttag efter strömbrytare.

R
Denna borde väl lösa problemet?

http://www.conrad.se/Tr%E5dl%F6s-switch-RSL-Inf%E4lld-1-kanal-Bryteffekt-%28max%2e%29-300-W-70-m.htm?websale8=conrad-swe&pi=640306&ci=SHOP_AREA_260554_2806092

Funkar inte....
Gå in på conrad.se o sök på Art.nr: 640306

Hur funkar det om man har dimmer där man måste vrida ratten för att släcka
om jag tänder med Nexa hur släcker jag då med dimmern om den redan är off dvs
?

R
V1K1NG skrev:
Hur funkar det om man har dimmer där man måste vrida ratten för att släcka
om jag tänder med Nexa hur släcker jag då med dimmern om den redan är off dvs
?
vad jag vet är det kruxet för då har du brutit kretsen mekaniskt. Lösningen är att du byter till Nexas dimmer, då kan du slå på och av och dimra osv på flera ställen. Jag bytte alla mina brytare i hallen oh satte även in en på övervåningen som styr belsyningen i hallen där nere, funkar perfekt.

largab skrev:
Den blå (Nollan) ska kopplas till N
Den svarta (Fas) ska till L
Den vita (Lampa) ska till "L med Pil"

Jag skulle delat den blå, skarvat på en 10cm snutt till N mha en toppklämma på de numera 2 blå.
Det räcker att ansluta 1 N till Nexan (om jag minns rätt).
Pss m de svarta. Skarvat på en 10cm snutt med de 2 svarta mha en toppklämma. Snutten till L.

Sedan ska de 2 lösa sladdarna ("do not touch...") kopplas in på strömbrytaren ISTÄLLET för de 2 svarta och den vita.

Ska nog utföra av elektriker, viktigt att slå ifrån spänningen först.
Varför inte koppla den utgående blå N (nya, efter avklippning) till den övre N på Nexan?

Christer Klasson skrev:
Varför inte koppla den utgående blå N (nya, efter avklippning) till den övre N på Nexan?
Därför att Nexa-pucken bara får belastas med:
"
Max belastning
Glödljus 1000W
Halogen 1000W
LED 3/120W
"
och den genomgående nollan går antagligen till ett vägguttag som kan belastas med allt möjligt upp till 2300W.

Jahaa, då fattar jag! Så man kan koppla som largab sa då och bara ha ingående nolla på Nexan?

R
När jag satte in en sån där satte jag in fasen där de står L och sen fick jag klippa kabeln för nollan då den inte gick in i den mekaniska brytaren utan bara passerade vidare, denna avklippta nollan gick in i pucken där de står N (bredvid fasen). Sen satte jag tändtråden in i L med pil på och sen satte jag dit en ny kabel som gick in i N bredvid som jag sen anslöt med den avfimpade nollan.

Roland112 skrev:
När jag satte in en sån där satte jag in fasen där de står L och sen fick jag klippa kabeln för nollan då den inte gick in i den mekaniska brytaren utan bara passerade vidare, denna avklippta nollan gick in i pucken där de står N (bredvid fasen). Sen satte jag tändtråden in i L med pil på och sen satte jag dit en ny kabel som gick in i N bredvid som jag sen anslöt med den avfimpade nollan.
Gör om och gör rätt.
Om den genomgående nollan går till någonting annat än det du styr med pucken så har du nämligen en potentiell brandrisk pga att anslutningarna i pucken inte säkert klarar 2300W (vid 10A avsäkrad ledning, 3680W vid 16A avsäkrad ledning).

Om du tittar på TS fjärde bild i första inlägget http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=121210&d=1409048929 så ser du att tändtråden gåt tillbaka upp (parallellt med ena fastråden, andra fastråden går nedåt).

Det du och alla andra bör/ska göra är att klippa genomgående nollan, skarva ihop bägge avklipta ändarna tillsammans med en bit ny nolltråd, skarvas tex med Wago, den påskarvade biten nolltråd ansluts sedan på noll-ingången på pucken.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R
de sista du skrev där va så jag gjorde.

Hej!
Gjorde som largab skrev i #7 och det fungerar... en fråga dock: om jag slår av lampan med den "normala" brytaren, kan jag inte tända lampan med nexa-brytaren. Ska det vara så? Dvs. måste den normala brytaren alltid står "på" för att kunna fjärrstyra?

R
gnuff skrev:
Hej!
Gjorde som largab skrev i #7 och det fungerar... en fråga dock: om jag slår av lampan med den "normala" brytaren, kan jag inte tända lampan med nexa-brytaren. Ska det vara så? Dvs. måste den normala brytaren alltid står "på" för att kunna fjärrstyra?
Det är en av nackdelarna. Bryter du strömkretsen mekaniskt så bryter du även matningen till mottagaren och då kan du inte fjärrstyra igen förrän du slagit på strömmen igen.
Mitt tips är därför att du tar bort den mekaniska brytaren och ersätter med en nexa brytare istället så är problemet ur världen (y)

• Gilla
gnuff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.