54 377 läst · 92 svar
54k läst
92 svar
Montera Nexa WMR-1000 - hur koppla?
WMR1000 är inte dimbar.Roland112 skrev:
Här ser du vilka som kan användas som dimmer:
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-dimmers
om du kopplar nexa till trappan så blir det svårt att tända uppe och släcka nereFredrikR skrev:
men om du ska tända o släcka bara med nexa-trådlöst är det inga problem
dum fråga
om man avänder
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-paav/wmr-1000
hur funkar befintliga knappen så
vänder man helt plötsligt på knappen?
när jag trycker ner knappen så tänder man idag
men om knappen är uppe och jag tänder med Nexa
slocknar lampan när jag trycker ner knappen?
har bara inte orkat koppla in och testa
Jag menade fysisk brytare och wmr1000 i kombination.V1K1NG skrev:om du kopplar nexa till trappan så blir det svårt att tända uppe och släcka nere
men om du ska tända o släcka bara med nexa-trådlöst är det inga problem
dum fråga
om man avänder
[länk]
hur funkar befintliga knappen så
vänder man helt plötsligt på knappen?
när jag trycker ner knappen så tänder man idag
men om knappen är uppe och jag tänder med Nexa
slocknar lampan när jag trycker ner knappen?
har bara inte orkat koppla in och testa
Inte wmr-1000 ihop med en trappkoppling.
Alltså att man kan tända med fjärren och släcka med knappen.
Sen tända med fjärren igen... och släcka med brytaren och tända med den, eller fjärren, osv.
Det menar jag medFredrikR skrev:
En vanlig väggströmbrytare och en eller flera fjärrströmbrytare.
Jag har en trappbrytare i tamburen och köpte en WMR-1000 eftersom jag antog att jag kan fjärrstyra belysningen där med den men har inte fått det att fungera. I idealfallet skulle jag kunna använda antingen ena brytaren i tamburen eller Tellstick för att tända och släcka men om det inte går så kan jag nöja mig med fjärrstyrning. Den andra brytaren i tamburen sitter bakom en bokhylla så den använder jag aldrig. Kan någon vänlig själ säga hur jag ska koppla om sladdarna går så här (jag anger färger för säkerhets skull så att folk som är klokare än mig får tolka vad som är vad):
Brytare 1 i tamburen: Brun till L och två svarta ut.
Brytare 2 (som jag inte använder): Brun till L och en grå och en svart ut.
Bredvid brytare 2 sitter även en dimmer för en takkontakt som jag inte använder och till den går det en blå och två bruna från samma kontakt. Skälet till att jag nämner det är att jag i princip skulle kunna dra en kabel därifrån till WMR-1000 om jag behöver nolla (vilket jag antar att det är).
Brytare 1 i tamburen: Brun till L och två svarta ut.
Brytare 2 (som jag inte använder): Brun till L och en grå och en svart ut.
Bredvid brytare 2 sitter även en dimmer för en takkontakt som jag inte använder och till den går det en blå och två bruna från samma kontakt. Skälet till att jag nämner det är att jag i princip skulle kunna dra en kabel därifrån till WMR-1000 om jag behöver nolla (vilket jag antar att det är).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 521 inlägg
Vad är det du har problem med? Inkopplingsanvisningen till pucken kan inte bli mer tydlig.
Så ja du behöver en nolla, och hur strömbrytaren är kopplad spelar ingen roll för du ska ju koppla bort alla dessa trådar och istället koppla in pucken.Från bruksanvisningen.
1. Slå av strömmen!
2. Anslut Fas till ingången märkt L
3. Anslut nollan till N
4. Anslut lastens nolla till N (ej obligatoriskt)
5. Anslut lastens fas till
6. Anslut de två vita kablarna till den befintliga strömbrytare
OBSERVERA!
Endast för användning med 1-poliga strömbrytare.
Anslut aldrig de två vita kablarna till spänning, detta kommer skada produkten.
Hmmm, vid närmare eftertanke inser jag att problemet är det att jag inte har en nolla där. Isf. är det väl omöjligt? Skulle någon annan Nexa än WMR-1000 fungera (med batteri t.ex.)?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Finns kanske bättre lösningar men ett alternativ är ju att plocka bort de mekaniska brytarna och ersätta med två stycken trådlösa där dina nuvarande strömbrytare sitter.
Sen installerar du följande som enbart kräver fas och tändtråd (de du har idag). Observera, du kommer då få dimmerfunktion på lampan I hallen:
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-dimmers/wmr-252
Sen installerar du följande som enbart kräver fas och tändtråd (de du har idag). Observera, du kommer då få dimmerfunktion på lampan I hallen:
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-dimmers/wmr-252
Ja det finns en lösning. Min kompis hade samma problem. Sätt dit en Nexa wmr252 (tror jag den heter). Den är anpassad för dimmer men det innebär inte att du behöver använda den till det. Den behöver ingen nolla för att fungera.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
den behöver ingen nolla men problemet är att råkar man trycka fel så börjar den försöka dimmra och då kan man få ett elände när man försöker komma till utgångsläget. VI fick detta strul hos svärfar.danlin skrev: