Hej.
Jag har tänkt byta ut min gamla köksblandare (med diskmaskinsavstängning) och skulle behöva hålla någon i handen när det gäller inkoppling av den nya. Så här ser kopplingarna till den gamla ut:
Kan jag montera kulventiler på befintliga kopplingar? Jag skulle verkligen föredra det då jag inte kapat några rör förut..
Valet av den nya köksblandaren står mellan en Gustavsberg och en Hansgrohe och de verkar ha lite olika anslutningar. Påverkar det valet av kulventil?
Tacksam för alla tips och råd.
Jag har tänkt byta ut min gamla köksblandare (med diskmaskinsavstängning) och skulle behöva hålla någon i handen när det gäller inkoppling av den nya. Så här ser kopplingarna till den gamla ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan jag montera kulventiler på befintliga kopplingar? Jag skulle verkligen föredra det då jag inte kapat några rör förut..
Valet av den nya köksblandaren står mellan en Gustavsberg och en Hansgrohe och de verkar ha lite olika anslutningar. Påverkar det valet av kulventil?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 432 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 432 inlägg
Du har halvkopplingar på anslutande KV & VV. Så det är inga större bekymmer.
Även fast jag skulle tycka att det är bättra att kapa så man vet att stödhylsan är med.
Välj vilken blandare du ska ha först, så anslutningen mot den är bestämd.
Även fast jag skulle tycka att det är bättra att kapa så man vet att stödhylsan är med.
Välj vilken blandare du ska ha först, så anslutningen mot den är bestämd.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 432 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 432 inlägg
Klart det finns det!
------------------------------------------------
Väljer du att behålla dina befintliga halvkopplingar som redan är monterade så passar dessa avstängningsventiler "plug-and-play":
2st - RSK: 8546962 - 15x10 kulventil
2st - RSK: 1945640 - 15 Planadapter
Kasta/spara både 15mm & 10mm muttrar + konor.
15mm sidan monterar du planadaptrarna i.
10mm sidan har en slät ansats med 3/8"-gänga (DN10) som dina lekande muttrar på blandaren passar direkt på.
Jag skulle dock rekommendera att kapa under befintliga kopplingar och montera två nya 12x10 raka avstängningsventiler med nya stödhylsor. För visst är det 12mm koppar undertill?
2st - RSK: 8546961 - Kulventil 12x10
2st - 12x1 stödhylsa (finns massor med tillverkare)
Kasta/spara 10mm muttrar + konor.
10mm sidan har en slät ansats med 3/8"-gänga (DN10) som dina lekande muttrar på blandaren passar direkt på.
Följ monteringsanvisningen:
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633327_Vatette_Kulventil.pdf
Underlättade det dig i beslutet?
Väljer du att behålla dina befintliga halvkopplingar som redan är monterade så passar dessa avstängningsventiler "plug-and-play":
2st - RSK: 8546962 - 15x10 kulventil
2st - RSK: 1945640 - 15 Planadapter
Kasta/spara både 15mm & 10mm muttrar + konor.
15mm sidan monterar du planadaptrarna i.
Jag skulle dock rekommendera att kapa under befintliga kopplingar och montera två nya 12x10 raka avstängningsventiler med nya stödhylsor. För visst är det 12mm koppar undertill?
2st - RSK: 8546961 - Kulventil 12x10
2st - 12x1 stödhylsa (finns massor med tillverkare)
Kasta/spara 10mm muttrar + konor.
Följ monteringsanvisningen:
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633327_Vatette_Kulventil.pdf
Underlättade det dig i beslutet?
Är otroligt tacksam över din utförliga beskrivning! Hehe, det både underlättar och ger mig ny huvudbry.
Om rekommendationen är att kapa rören kanske jag borde ge mig på det. Tyvärr sitter rören trångt och det kanske hade varit bättre att lära sig detta på en smidigare plats. Rören under är 12 mm, ja.
Efter att ha velat lite till kring köksblandare lutar det nu åt en Mora, som eventuellt har 10 mm anslutning utan mutter (vet inte vad dessa kallas). Skulle ett sådan val innebära en annan kulventil?
Om rekommendationen är att kapa rören kanske jag borde ge mig på det. Tyvärr sitter rören trångt och det kanske hade varit bättre att lära sig detta på en smidigare plats. Rören under är 12 mm, ja.
Efter att ha velat lite till kring köksblandare lutar det nu åt en Mora, som eventuellt har 10 mm anslutning utan mutter (vet inte vad dessa kallas). Skulle ett sådan val innebära en annan kulventil?
Logga in
Skapa konto
Hej igen.
Efter lite velande valde jag den "enkla" lösningen och beställde kulventiler som skulle passa på befintliga kopplingar (15x10).
Har nu fått hem grejerna men lyckas inte få det tätt mellan kulventil och inkommande vatten. Det sitter en metalldel i den gamla kopplingen som inte ser ut som en klämring. Ska den vara kvar? Eller innebär den att jag behöver en annan slags adapter (än planadaptern ovan) för att det ska sluta tätt?
Eller behöver jag gängtejp/gängpasta eller vad det nu heter för att det ska bli tätt? Det känns som fel väg att gå, men jag har dålig koll på det här. Eller behöver jag följa tips nr 2 här ovan och beställa nya kulventiler (12x10), kapa rören och därmed använda fräscha kopplingar?
Jag skulle helst behöva en snabb lösning då jag just nu behöver ha vattnet avstängt för att förhindra att det droppar. Har skruvat dit den gamla blandaren igen, men den är inte tät längre utan droppar också.
Gammal kopplingsdel nr 2
monterade kulventiler som inte sluter tätt mot inkommande vatten.
Efter lite velande valde jag den "enkla" lösningen och beställde kulventiler som skulle passa på befintliga kopplingar (15x10).
Har nu fått hem grejerna men lyckas inte få det tätt mellan kulventil och inkommande vatten. Det sitter en metalldel i den gamla kopplingen som inte ser ut som en klämring. Ska den vara kvar? Eller innebär den att jag behöver en annan slags adapter (än planadaptern ovan) för att det ska sluta tätt?
Logga in
Skapa konto
Eller behöver jag gängtejp/gängpasta eller vad det nu heter för att det ska bli tätt? Det känns som fel väg att gå, men jag har dålig koll på det här. Eller behöver jag följa tips nr 2 här ovan och beställa nya kulventiler (12x10), kapa rören och därmed använda fräscha kopplingar?
Jag skulle helst behöva en snabb lösning då jag just nu behöver ha vattnet avstängt för att förhindra att det droppar. Har skruvat dit den gamla blandaren igen, men den är inte tät längre utan droppar också.
Logga in
Skapa konto
Gammal kopplingsdel nr 2
Logga in
Skapa konto
monterade kulventiler som inte sluter tätt mot inkommande vatten.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Det är ju väldigt svårt att montera avstängningsventiler om man inte kan stänga av vattnet. Då måste man antingen frysa röret innan man börjar eller stänga av vattnet i hela fastigheten och då är det proffs som du måste anlita. Hur som helst så verkar du inte ha en aning om hur man ska göra och då ska du låta bli att ens försöka. Det hinner spruta ut väldigt mycket vatten från en brusten ledning på dom 20 minuter det kan ta innan behörig personal hinner ta sig till platsen från det att du ringt jouren.H Hell skrev:Hej.
[bild] [bild] [bild]
Nu hänger jag inte riktigt med.. jag skulle nog inte gett mig in i det här projektet om jag inte kunde stänga av inkommande vatten..Andrehandymagi skrev:Det är ju väldigt svårt att montera avstängningsventiler om man inte kan stänga av vattnet. Då måste man antingen frysa röret innan man börjar eller stänga av vattnet i hela fastigheten och då är det proffs som du måste anlita. Hur som helst så verkar du inte ha en aning om hur man ska göra och då ska du låta bli att ens försöka. Det hinner spruta ut väldigt mycket vatten från en brusten ledning på dom 20 minuter det kan ta innan behörig personal hinner ta sig till platsen från det att du ringt jouren.
Det känns som att du har delat på kopplingen på fel ställe. Delen mellan halvkopplingen på inkommande rör och blandarens koppling måste sitta kvar på rörsidan. Dvs du får montera din kulventil där blandaren är ansluten idag, inte där där du delat på det nu.
Varför tror du inte att TS kan stänga av vattnet. Han säger ju att det nu är avstängt, för att det läcker.Andrehandymagi skrev:Det är ju väldigt svårt att montera avstängningsventiler om man inte kan stänga av vattnet. Då måste man antingen frysa röret innan man börjar eller stänga av vattnet i hela fastigheten och då är det proffs som du måste anlita. Hur som helst så verkar du inte ha en aning om hur man ska göra och då ska du låta bli att ens försöka. Det hinner spruta ut väldigt mycket vatten från en brusten ledning på dom 20 minuter det kan ta innan behörig personal hinner ta sig till platsen från det att du ringt jouren.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 432 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 432 inlägg