2 682 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Montera klinker med montagelim?
Hej
Jag håller på med att bygga ett litet badrum/toalett i min verkstad. Har börjat klinka golvet och har snart kommit fram till att jag ska montera klinkerkanten som ska gå runt om 70mm hög mot vägg. Så till min fråga, kan man motera just kanten med montagelim? Hade varit skönt att slippa kladda med fixet på så smala remsor + att jag vill ha kanten dikt mot väggen eftersom jag vill ha en snygg övergång sen när jag monterar våtrumsväven.
Jag håller på med att bygga ett litet badrum/toalett i min verkstad. Har börjat klinka golvet och har snart kommit fram till att jag ska montera klinkerkanten som ska gå runt om 70mm hög mot vägg. Så till min fråga, kan man motera just kanten med montagelim? Hade varit skönt att slippa kladda med fixet på så smala remsor + att jag vill ha kanten dikt mot väggen eftersom jag vill ha en snygg övergång sen när jag monterar våtrumsväven.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Hej.J Jole1 skrev:Hej
Det är inga problem att limma, använd bara ett bra lim som har god vidhäftning.
Vh Alexander
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Går hur bra som helst men du skriver "våtrumsväven" ???
Är det badrum eller toalett ???
Är det ett badrum och du kör måleribranschens våtrumssystem på vägg så ska ju det överlappa golvets uppvikta tätskikt INNAN du sätter sockelplattan...
I annat fall är det att rekommendera och lägga en mjukfog av akryl i springan som skapas i ovankanten av sockelplattan mot vägg och sen måla ut på sockelns ovankant.
Är det ett badrum och du kör måleribranschens våtrumssystem på vägg så ska ju det överlappa golvets uppvikta tätskikt INNAN du sätter sockelplattan...
I annat fall är det att rekommendera och lägga en mjukfog av akryl i springan som skapas i ovankanten av sockelplattan mot vägg och sen måla ut på sockelns ovankant.
Scsi skrev:
Paul-Staffanstorp skrev:Går hur bra som helst men du skriver "våtrumsväven" ???
Det är en toalett med möjlighet att kunna duscha (handfat med dusch) om jag tex stänger av vattnet till mitt bostadshus.
Jag har ett uppvik av tätskikt 100mm upp på väggen, så det blir 30mm överlapp. Vad jag har läst så finns det inget krav på att väven ska ligga bakom sockeln, bara att den limmas över tätskiktet innan man når sockeln och sen avslutar med mjukfog. Eller har jag fel för mig?
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Överlappet är ju det viktigaste men 30mm kanske i minsta laget...J Jole1 skrev:
Man brukar prata om 50mm mellan olika typer av tätskikt.
Själv drar jag t.ex alltid ut folien 100mm på snedtaken som målaren sen kan överlappa rejält.
Jag hade nog väntat att limma dit sockeln till väggarna var vävade och limmat dit sockeln sedan innan mjukfogning och slutmålning, men det är ju jag det.
Jag tackar vänligen för svaren, underbart med så snabba svar. Jag var bara tvungen att kolla Teknos rek. och där står det ca 30mm. Som tur är så rinner inte vattnet uppåt och jag kommer kanske duscha där 20ggr under min livstid, så jag känner mig inte så orolig. Men så hade det såklart varit smidigt att slippa skära till väven sen vid kanten om man hade lagt den bakom. Så nu har jag nägot att klura på.Paul-Staffanstorp skrev:Överlappet är ju det viktigaste men 30mm kanske i minsta laget...
Man brukar prata om 50mm mellan olika typer av tätskikt.
Själv drar jag t.ex alltid ut folien 100mm på snedtaken som målaren sen kan överlappa rejält.
Jag hade nog väntat att limma dit sockeln till väggarna var vävade och limmat dit sockeln sedan innan mjukfogning och slutmålning, men det är ju jag det.
Produkter som diskuteras i tråden