Redigerat:
Kan väl vara rimligt om du installerar det i ett utrymme som är vattentåligt OM du skulle få en läcka.

Men får jag fråga? Vad vill du uppnå med detta filter? Har du bakterie problem i ditt vatten?
Då skulle du kanske felsöka orsaken och åtgärda källan. Då slipper du kanske utgiften för filtret? :)
 
ullberg
Jag skulle säga att det inte är speciellt svårt att installera, jag gjorde det utan problem med mitt eget filter, en kort processöversikt:

1) ta reda på om filtret ska sitta innan eller efter tryckkärl (eller om det inte spelar någon roll), samt om det finns krav på typ av tryckkärl (hydropress el. hydrofor)
2) dela ledningen på lämpligt ställe
3) koppla filtret i serie med ledningen
4) dra avloppet till lämplig ställe (jag ser inget avlopp i din bild, finns det?)

Dock undrar jag hur du vet att det begagnade filtret du tittar på verkligen löser det ev. problem du har med vattnet? Det är inte alls "filter som filter", utan olika produkter för olika problem. Min uppfattning efter att ha försökt sätta mig in i området är att det kräver en hel del produktkunskap att förstå för- och nackdelar med olika lösningar.

Så egentligen finns det följande försteg i processen:

1) ta ett ordentligt (eurofins el. alcontrol) vattenprov
2) begär in offerter på lösningar baserat på detta vattenprov

Jag hoppas att jag inte avskräcker dig helt, vårt beslut att sätta in ett (för våra problem lämpligt) filter är nog det bästa beslut vi fattat kring vårt hus. Så: lycka till!

/U
 
Redigerat:
Hej! Stort tack för era svar!! Jag har gjort vattenanalys hos Eurofins med resultat att det är förhöjda värden av järn och mangan. Avlopp finns i utrymmet.

Filtret verkar vara korrekt för mitt vatten:

Ett enda system som effektivt behandlar vatten med en enda filtrering
• Avhärdar
• Tar bort järn
• Tar bort mangan
• Höjer låga pH-värden
• Minskar järn- och svavelbakterier
• Minskar obehaglig smak och lukt
http://www.vvab.se/wp-content/uploads/2012/05/VVAB-Evolve.pdf

Jag köper och testar. Tack!
 
Om du läser instruktionsboken du först länkade till så talas det om chlorine. (=klor på svenska).
Klor använder du för att ta bort bakterier. Därför min tidigare fråga.
Är du säker på att detta filter är rätt för dig?

OCH hur säker är du på att filtret fungerar? Begagnat på Blocket!!!c:confused:
 
Hej! Tack för ditt inlägg! Finns såklart inga garantier att köpa grejor på blocket. Nej jag är inte säker att det fungerar. Men enligt produktblad ser det ut att uppfylla järn och mangan som är mitt problem enligt analysen. 5.000 kr är vad jag tycker är rimligt för att få ett drickbart vatten för mig. Annars går det lika bra att fylla plastdunkar på bensinmacken som jag gör idag. Det kan väl inte bli direkt hälsoskadligt?Jag chansar och testar.
 
Dark Väjder skrev:
Hej! Tack för ditt inlägg! Finns såklart inga garantier att köpa grejor på blocket. Nej jag är inte säker att det fungerar. Men enligt produktblad ser det ut att uppfylla järn och mangan som är mitt problem enligt analysen. 5.000 kr är vad jag tycker är rimligt för att få ett drickbart vatten för mig. Annars går det lika bra att fylla plastdunkar på bensinmacken som jag gör idag. Det kan väl inte bli direkt hälsoskadligt?Jag chansar och testar.
Och vad kostar ett nytt oanvänt (med garantier??) som motsvarar dina behov exakt?
 
Offerter jag tog in hamnade på runt 23-25.000 kr inkl installation.
 
Och efter ROT?
 
Filter: 15254
Luftare: 3696
Installation efter ROT: 3750


Tot: 22700 ink moms
 
ullberg
roland53 skrev:
Och efter ROT?
I de offerter jag fick var installationen en mycket liten del, tror att det största ROT-avdrag jag såg var strax under 1500 (3000 i arbetskostnad alltså), och även det är nog att "leka med siffrorna" på skattebetalarnas bekostnad. Installationen på familjens landställe (som vi lejde bort) tog under en timme, så den verkliga arbetskostnaden är nog inte 3k (det inkluderar sannolikt en del av installationsmaterialet). De flesta offerterna specificerade erbjöd inte ens rot (så var fallet på vårt landställe), gissar att det var för att det bara handlar om någon hundralapp.

Personligen är jag mycket för fri vilja, Dark Väjder verkar väl införstådd med konsekvenser av dennes val, och då tänker jag mig att det är upp till denne att fritt välja huruvida det är smart eller inte, din syn på saken är ganska klar vid det här läget...

/U

EDIT: men Dark Väjder, jag antar att du läst denna tråd http://www.byggahus.se/forum/vatten...r-skit-efter-hydroforbyte-nan-kemikunnig.html (apropå att sätta in ett gammalt filter och vilka konsekvenser det kan få)
 
Redigerat:
IHur gammalt är det begagnade filtret?

Som jag ser det så är prisskillnaden på ett sprillandes nytt filter och ett begagnat med tvivelaktigt livslängd och funktion 10.254:- ? Det är mycket pengar javisst, men man får kanske slå ut filterkostnaden på antal förväntade år i drift.
Ett begagnat filter kan väl antas fungera färre år och då blir kanske inte årskostnaden så stor för ett nytt filter?

Installation och avluftare ingår väl inte i begagnat köpet?
 
Tack för svar alla! Ja, det kanske är en för stor chansning trots allt.
 
Vilka problem har du?
Om ett joniseringsfilter ska fungera ska det vara ett syralöst järn, du anger även att filtret skulle ta lågt pH är detta ett problem på en borrad brunn tyder det på ytvatten (COD) vilket då kan binda järnet till sig vilket resulterar i låg reningsgrad.
Posta gärna analysen så får du massa hjälp och tips.
Mvh Morgan
 
Om du kan eller inte kan installera vattenfiltret själv är omöjligt för ngn utomstående att svara på, Jag fick dit mitt o det har funkat sen 2007 så man kan lyckas iaf:)

Lite bilder:

http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?username=magnuss&cat=6906

Jag skulle rekommendera att köpa ett nytt filter från en seriös leverantör, Jag gav runt 25 papp för mitt paket med ny hydrofortank och automatisk backspolning.
Då hade jag problem med järn samt lågt PH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.