Har ett 20-tals-hus med 3 eldstäder kopplade till en murstock med 5 kanaler.

Har fått skorstenen underkänd av två skäl:
* Det går en vertikal regel genom hela huset och den ligger direkt mot murstocken. Enl sotaren måste denna tas bort (vilket innebär omfattande rivningsarbeten på alla våningsplan).
* Murstocken är uppbyggd med stående skiljevägg, vilket jag har förstått innebär en risk för framtida ras i skiljeväggen (t.ex. om man ska försöka glidgjuta). Samtliga skiljeväggar läcker.

Enl sotaren skulle insatsrör vara enklaste lösningen då det skulle innebära att regeln kan sitta kvar + att skiljeväggarna inte riskerar att rasa vid glidgjutning. Är beredd att köpa dessa argument.

Så min fråga är: Är det så enkelt som det verkar att montera insatsrör själv? Är väl hyfsat normalhändig, har renoverat större delen av huset på egen hand. Det enda problemet jag kan förutse är att kanalerna (enligt sotaren) tycks byta plats på någon nivå på sin väg genom huset - detta kanske kan försvåra rörisättandet?

Vad tror ni? Ska man prova själv? Erfaranheter?

Problemet brukar vara att ,beroende på typ av eldstad, att rökrörsarean minskas katastrofalt. Om den befintliga rökgången är 14 x 14 cm brukar det vara ett elände att få i större slang än 110 mm vilket naturligtvis räcker till pelletseldning och till kaminer med små vedluckor. Vid glidgjutning brukas det en "ballong " i sidokanalerna för att undvika "kalvning" av kanalväggarna och då har du kvar arean från tidigare. 1200 - 1500;-/m för glidgjutning och 900 - 1400:-/m för slangmontering. 600;-/m om du gör det själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.