Jag hade tänkt dra flexslang i ett befintligt gipstak för att montera spotlights. Räknar med ett det kommer krävas några extra hål för att kunna dra slangen mellan hålen där spottarna ska sitta.

Sedan tänkte jag montera ytterligare ett lager gips för att dämpa ljudet.

Nu hittar jag inte någon svensk diskussion om detta, hittade dock ett klipp med någon som gör liknande:


Så det verkar vara möjligt, men samtidigt så läser kommentarerna där många säger att det är ett väldigt oprofessionellt arbete (mest pga han inte använder slang).

Finns det något "korrekt" att fälla in spotlights i ett gipstak utan att riva det?
 
Slang behövs som isolation när det är 230 V-grejor. Använder du tex konstantströmsspottar som matas från ett drivdon (klenspänning) så är det bara att skjuta kabeln vidare mellan hålen utan slang.
 
Y yehor skrev:
Jag hade tänkt dra flexslang i ett befintligt gipstak för att montera spotlights. Räknar med ett det kommer krävas några extra hål för att kunna dra slangen mellan hålen där spottarna ska sitta.

Sedan tänkte jag montera ytterligare ett lager gips för att dämpa ljudet.

Nu hittar jag inte någon svensk diskussion om detta, hittade dock ett klipp med någon som gör liknande:

[media]
Så det verkar vara möjligt, men samtidigt så läser kommentarerna där många säger att det är ett väldigt oprofessionellt arbete (mest pga han inte använder slang).

Finns det något "korrekt" att fälla in spotlights i ett gipstak utan att riva det?
Här diskuteras det flitigt,
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-dra-el-till-led-spottar.266720/
 
  • Gilla
POIR
  • Laddar…
T
Y yehor skrev:
Jag hade tänkt dra flexslang i ett befintligt gipstak för att montera spotlights. Räknar med ett det kommer krävas några extra hål för att kunna dra slangen mellan hålen där spottarna ska sitta.

Sedan tänkte jag montera ytterligare ett lager gips för att dämpa ljudet.

Nu hittar jag inte någon svensk diskussion om detta, hittade dock ett klipp med någon som gör liknande:

[media]
Så det verkar vara möjligt, men samtidigt så läser kommentarerna där många säger att det är ett väldigt oprofessionellt arbete (mest pga han inte använder slang).

Finns det något "korrekt" att fälla in spotlights i ett gipstak utan att riva det?
I Sverige använder vi slang, så använd det, dels lätt att nå fram med dragningen till nästa hål.

Mer frågan vad du ska ta bort för ljud med gipsen? är det steg ljud så då hjälper inte gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.